Pánske klasickéPánske
Dámske klasickéDámske
Inteligentné hodinkySmart
Značky
Ostatné
Tagy: Recenzie | Edox | Pánske | Klasické | Tradičné
Robert Svatý | 6.8.2025 | 7 MIN
Aj keď nie som typický „autíčkar“, v autách som ako vodič za posledných 5 rokov najazdil niečo cez 250 tisíc kilometrov. Auto bolo mojou kanceláriou, reštauráciou, hotelom aj skladom. Takže keď ma redakcia požiadala o recenziu hodiniek Edox Chronorally, povedal som si, že by som to mohol urobiť aj z pohľadu správnych petrolheadov, pre ktorých sú zrejme určené.
Hodinky sú široké. Hodinky sú vysoké. Hodinky majú obrovské červené tlačidlo chronografu. Pre milovníka malých hodiniek, ako som ja, je to úplne nemiestne. Chvíľu mi trvalo, kým som pochopil, čo to vlastne mám na ruke.
Nejde ani tak o hodinky (hoci ukazujú čas veľmi spoľahlivo), ale o stopky na mojom zápästí. A hoci sú veľké, nie sú ani nepohodlné, ani ťažké. Je to najmä vďaka pohodlnému gumovému remienku a tiež použitiu titánu. Toto sú hodinky pre tvrdých chlapov s olejovými rukami, ktorí však zároveň nechcú, aby ich hodinky preťažovali na jednu stranu. A takto mi dávajú oveľa väčší zmysel.
Pozorný čitateľ si určite uvedomil, že cieľová skupina celého radu Chronorally a z veľkej časti aj celého radu Edox je celkom jasná – petrolheadi. A nie je to celkom náhoda. Spoločnosť Edox je totiž už dlho sponzorom a významným partnerom motoristického športu, či už ide o stajne, značky, jazdcov alebo preteky.
11.12.2024 - Agáta Vřeská
Fotogaléria športových hodiniek EDOX
A rozhodne nehovoríme o nejakých dedinských pretekoch na babetách od sokolovne k hasičskej zbrojnici medzi traktoristom Frantom a krčmárom Lojzom o lásku poštárky Rozárky, ale o najväčších pretekoch na svete, či už na dvoch alebo štyroch kolesách. Dakar, WRC, FIA World Rallycross, Formula 1 a tím Sauber, BMW M Motorsport a mnoho mnoho ďalších závodov, značiek a mien, ktoré pozná aj taký neznalec ako ja.
Skrátka, EDOX a motory idú k sebe asi tak dobre ako Michael Knight a KITT, Marty McFly a DeLorean DMC-12 alebo Randall "Memphis" Raines a Eleanor. A hodinky sa k tomu hodia.
Všetky hodinky z radu Chronorally, ktoré sú v súčasnosti v ponuke, sú vyrobené z titánu, sú veľké, ciferník je krytý zafírovým sklíčkom s antireflexným sklom, majú stopky a obrovské tlačidlo chronografu s výraznou farbou.
Hodinky sú potom ponúkané s rôznymi ďalšími komplikáciami, ako je veľká dátumovka, deň v týždni alebo štandardné okienko s dátumom. A hoci by som v tomto prípade očakával a možno aj uprednostnil quartz, pre milovníkov mechanických hodiniek mám dobrú správu – môžu si zaobstarať hodinky s batériou aj s automatickým strojčekom Sellita SW-500, ktorý vychádza zo starého dobrého osvedčeného Valjoux 7750.
Osobne by som sa však automatického strojčeka mohol obávať kvôli množstvu otrasov, ktoré môžu hodinky zažiť napríklad počas Dakaru. Ak si však niekto chce kúpiť mechanický strojček so silnou väzbou na motoristický šport, ale nechce s nimi pretekať, určite by som túto možnosť zvážil. Väčšina modelov je potom na gumovom remienku, ale existuje aj možnosť hodiniek s koženým remienkom.
Do rúk sa mi však nedostal celý sortiment, ale iba jeden model na vyskúšanie, a to tmavý variant s čiernym remienkom a čiernou lunetou, doplnený červenými detailmi a ciferníkom s karbónovým vzorom.
Je pre mňa obrovská škoda, že EDOX nezvýšil cenu a ciferník neurobil skutočne karbónový, ale na druhej strane si viem predstaviť, že ešte vyššia cena by mohla odradiť veľa zákazníkov. Predsa len zaplatiť niečo cez 1600 eur za hodinky s quartzovým strojčekom nie je pre každého málo. Na druhej strane zákazník získa osvedčenú prestížnu značku, naozaj kvalitne spracované hodinky a automaticky získa status petrolheada. A to zaslúžene. Na hodinkách je množstvo odkazov na motoristický šport.
Ciferník je veľký. Hodinky majú priemer 45 milimetrov bez korunky – a šírka má dva jednoduché dôvody. Po prvé, počas jazdy nemám čas pozerať sa na hodinky, takže musia byť veľmi dobre čitateľné aj za zníženej viditeľnosti. Pomáha tomu antireflexná vrstva na zafírovom sklíčku a hrubá vrstva luminiscencie na ručičkách.
Sklamala ma absencia luminiscencie na indexoch alebo aspoň na jednom bode na rýchlu orientáciu. Keď už hovoríme o indexoch, sú väčšinou len vytlačené, okrem aplikovaných indexov 4, 5, 7 a 8 v podobe arabských číslic, ktoré sú vyrazené v brúsenom kove a ohraničené červenou farbou, čo dodáva hodinkám technickejší vzhľad.
Na ciferníku, či skôr na rámčeku, nájdeme aj tachymetrickú stupnicu, ktorá sa dnes už pravdepodobne aktívne nepoužíva, ale k športu určite patrí a je pekným odkazom na minulosť.
12.5.2021 - Eliška Měrková
VŠETKO NA TÉMU: Lunety a stupnice – Tachymeter
Dva čierne subčíselníky s červenými rúčkami sú prehľadné, dostatočne veľké, ale do očí nebijú. Existuje však niekoľko farebných variácií, takže aj priaznivci odvážnejších farebných kombinácií si prídu na svoje. Nad subciferníkmi, ktoré patria stopkám, sa nachádza aj ukazovateľ dňa v týždni. Keď to všetko skombinujeme, dostaneme výrez nie náhodou veľmi podobný prístrojovej doske v aute.
Bohužiaľ, na variante, ktorý recenzujem, je čierny na čiernom, takže toľko nevynikne. Existujú však aj varianty, ktoré sú kontrastne farebné, a tak má človek pocit, že sa na budíky pozerá cez volant alebo cez riadidlá. Osobne sa mi najviac páči čiernobiela limitka BMW so štyrmi náhradnými remienkami a červenými detailmi.
Puzdro je titánové a pevné. S výškou 15 milimetrov to rozhodne nie je žiadny drobec. Vďaka tejto výške si však EDOX mohol dovoliť pekný detail na bočnej strane v podobe priskrutkovaného štítku s nápisom "CHRONORALLY".
Nožičky sú krátke a pekne kopírujú aj pomerne menšie zápästia, ako je to moje, čo nesmierne zvyšuje nositeľnosť. Na zadnej strane nájdeme priskrutkovaný odliatok kolesa a motív pneumatiky. Osobne stále rozmýšľam, či je to jeden z najlepších tipov, aké som kedy videl, alebo je to len klišé. Nech si každý urobí názor sám. Každopádne, spracovanie je samozrejme špičkové.
Posledná vec, ktorá zostala v kapitole puzdra, sú tlačidlá a korunka. A tie sú obrovské. Stopky by som mohol ovládať a nastavovať čas napríklad v zime v palčiakoch. Tu funkčnosť víťazí nad všetkým ostatným a najmä vďaka farebne odlíšenému tlačidlu štart/stop spoznáte Chronorally prakticky kedykoľvek.
Náramok je vyrobený z gumy a je mimoriadne pohodlný na ruke. Krásne prilieha k puzdru hodiniek, je dostatočne dlhý na nosenie cez kombinézu a na vonkajšej strane má motív pneumatiky. Z vnútornej strany je hladký a príjemne prilieha k pokožke.
Spoločnosť EDOX zvolila tŕňové zapínanie a myslím, že chápem prečo. Ak má pretekár na sebe kombinézu a na nej hodinky a potom si vyzlečie vrchnú časť, nemusí hodinky zložito skracovať. Jednoducho si ich vyzlečie a nasadí späť tak, ako mu najlepšie sedia. Z hľadiska bezpečnosti, aby hodinky držali na zápästí, však spoločnosť EDOX aspoň urobila zapínanie naozaj pevné (kartáčované a s logom presýpacích hodín), takže by som sa naozaj nebál, že mi hodinky spadnú zo zápästia.
Ako som naznačil vyššie, línia Chronorally má v súčasnosti v ponuke dva typy strojčekov – quartzový a automatický. Hodinky s automatickým strojčekom ľahko spoznáte podľa troch subciferníkov a jednoduchého zobrazenia dátumu. Voľba strojčeka Sellity SW500 a Valjoux 7750, respektíve Caliber 011 (EDOX strojček skrášlil a premenoval na Caliber 011) mi vôbec nepripadá zlá.
15.6.2023 - Agáta Vřeská
Valjoux 7750. Tak ETA. Alebo...? Príbeh jedného z najslávnejších automatických strojčekov
Strojček je presný, osvedčený, kvalitný, ale stále relatívne dostupný na kúpu a servis. Cena mechanických hodiniek je v čase písania tohto článku niečo cez 3400 a úprimne by som povedal, že okrem podobnosti s motoršportom a rovnakého dizajnového jazyka sú to úplne iné hodinky. Osobne sa mi tento variant hodiniek páči viac, ale na druhej strane, quartz sa lepšie hodí na náročné činnosti, medzi ktoré riadenie auta alebo motorky určite patrí.
A quartzový strojček nie je vôbec zlý. Hodinky poháňa strojček Ronda 8020.N. Tento strojček mi na prvý pohľad pripomína 8040.N, ktorý EDOX používal predtým a ktorý mal tiež malú sekundovú ručičku nad veľkým dátumom na 6. Je to švajčiarsky strojček, mal by dlho vydržať na jednu batériu (chronograf samozrejme znižuje výdrž batérie) a mal by byť veľmi odolný. Servis sa bude pohybovať v rádoch maximálne nižších jednotiek tisíc korún, čo je aj cena samotného strojčeka, takže ani tu nemám výhrady.
Séria hodiniek Chronorally určite nebude pre každého. Dokonca by som povedal, že vzhľadom na ich veľkosť a cenu bude ich cieľová skupina pomerne úzka, ale o to viac nadšená a verná. Ak by som chcel ísť niekde na traťové preteky, Chronorally sú veľmi príjemnou voľbou. So zafírom, quartzom a 100 m vodotesnosťou môžu byť niekomu spoločníkom na každý deň.
Ich majiteľ si ich užije rovnako ako rev motorov, zápach spálených pneumatík, špinavé ruky od oleja a hrdze a žiaru horúcich bŕzd. Ale tí, ktorí nie sú petrolheadmi, ich pravdepodobne neocenia. Pre mňa osobne to bola zaujímavá sonda do trochu iného sveta a ako správny petrolhead si na ne už šetrím.
Každý, kto to dnes prečítal celé, si môže za odmenu kúpiť poukaz na jazdu na pretekárskom okruhu.
Zdroj fotografií:
Mohlo by vás tiež zaujímať:
24.6.2025 - Agáta Vřeská
VYBRALI SME 6 NAJ: Závodné hodinky
25.6.2025 - Agáta Vřeská
História závodných hodiniek a ikonické modely, ktoré zrýchlia tep – Pre mužov, ktorí konaj
Každú párnu stredu prehľad nových článkov a súťaže o hodinky na váš email.