» Blog » O značke

Príbeh značky Wolf + 3 dôvody, prečo chcieť kazety či naťahovače

Tagy: O značke | Klasické

Eliška Měrková | 2.7.2025 | 10 MIN | 2x komentár

Niektoré značky sa v tomto odvetví stávajú legendami. Majú dlhú tradíciu, ich kvalita je nezameniteľná pre laikov aj znalcov a ich dizajn je rozpoznateľný na prvý pohľad. Na tradičnú značku hodiniek si dnes spomenie každý, však? Dnes sa však pozrieme na trochu iný, ale veľmi úzko súvisiaci segment a predovšetkým na značku, ktorá mu dala meno: Wolf. Rolex medzi sortimentom príslušenstva. Aký je jeho príbeh, čo ho robí najlepším a prečo je všeobecne dobré zaobstarať si kazetu či naťahovač, či už máte hodinky len jedny, alebo ste chron(oman)ický zberateľ?

Poznáte to, zachvátila vás vášeň pre nákup hodiniek, ale doma zisťujete, že skladovanie vašich starých a nových tikajúcich miláčikov v originálnych krabičkách nie je práve praktické.

Zaberajú príliš veľa miesta, možno sa vám už ani nezmestia do skríň alebo zásuviek (a ak áno, nakoniec nosíte len jedny rezidentné hodinky na nočnom stolíku a ostatné ležia zabudnuté niekde v škatuli v skrini, kam sa jednoducho každý deň nepozriete), ľahko sa rozbijú alebo opotrebujú a moja manželka lamentuje, že mnohoraká pyramída krabičiek jej kazí interiérový pohľad a na tej drahej mahagónovej skrinke v obývačke vyzerá jednoducho hlúpo.

Čo robiť? Možnosť číslo jedna: Krabičky odložte tam, kde ich nájdete možno o 10 rokov, keď sa budete sťahovať, a "holé" hodinky uložte do zásuvky a modlite sa každé ráno, keď ich vytiahnete, aby sa o seba netreli a pri každom buchnutí sa neprevrátili.

A možnosť číslo dva? Tú ponúka značka značka Wolf.

Príbeh značky Wolf – Prečo je špičkou v obore?

Krása a hrdosť značky Wolf spočíva v tom, že je právoplatným dedičstvom piatich generácií Wolfov, a samotná značka má teda viac ako 190 rokov. A podľa slov súčasného generálneho riaditeľa Simona Wolfa je práve tento pojem dedičstva, "legacy", pre nich najdôležitejší. Koniec koncov, samotným účelom a hlavnou myšlienkou ich výrobkov je starostlivosť o rodinné poklady.

Zakladatel Philipp Wolf I. a městečko Hanau.

Zakladateľ Philipp Wolf I a mesto Hanau.

Za každou rodinou a za každými hodinkami, ktoré sú dedičstvom, sa totiž skrýva príbeh, ktorý treba chrániť. A príbeh značky Wolf? Začal sa v roku 1834 v nemeckom Hanau, v srdci šperkárskeho priemyslu. "Pradedo" Philipp Wolf I. bol klenotník a strieborník a svoje výrobky si musel patrične vážiť. Od ostatných sa odlišoval osobitnou starostlivosťou o škatuľky a puzdrá, v ktorých predával svoje šperky alebo zdobené strieborné príbory. Slúžili na ochranu aj na prezentáciu, pričom každý šperk vyzeral vďaka krásnej škatuľke ešte luxusnejšie.

Nikdy sa nedozvieme, či Philippa spočiatku mrzelo, že ľudia si oveľa viac cenili škatuľky než jeho šperkárske zručnosti. Isté však je, že sa tým dlho trápiť nemohol, pretože svoje podnikanie v tejto oblasti pomerne rýchlo uzavrel a sústredil sa na výrobu krásnych škatuliek pre svojich kolegov a konkurentov. A to predtým nikto iný nerobil.

Philipp Wolf I.při navrhování rodinného erbu vycházel z erbu Hanau, města, ve kterém vyrůstal on i generace před ním.

Philipp Wolf I. pri navrhovaní rodinného erbu vychádzal z "vlčieho" významu ich mena a tiež erbu Hanau, mesta, v ktorom vyrastal on aj generácie Wolfov pred ním.

Philipp Wolf II, narodený v roku 1869, sa stal pre rodovú spoločnosť dôležitým, ale jeho život, žiaľ, nebol prechádzkou ružovou záhradou. Dôležité však je, že sa stihol zamilovať, a to hneď dvakrát. Prvýkrát to bolo, keď sa jedného leta vybral do Švédska a zamiloval si túto krajinu natoľko, že sa tam v roku 1895 presťahoval s celou spoločnosťou.

A druhýkrát do krásnej Idy Wilhelminy Peterzonovej, s ktorou sa oženil v roku 1910. Žiaľ, po tragickej strate dvoch z ich piatich detí na španielsku chrípku a rachitídu Philipp zúfal, stiahol sa z práce a zo života a až do svojej smrti v roku 1946 trpel hlbokými psychickými problémami.

Ida však bola silná žena a uvedomovala si, že nemôže dovoliť, aby podnik zanikol. Keď Philipp II. už nebol schopný pracovať, Ida prevzala opraty výroby a riadenia. Zároveň musela podporovať svoju rodinu, manžela a tri deti, Philippa Wolfa III, jeho brata Ernsta a sestru Annu-Lisu. Hovorí sa, že s veľkým kufrom jazdila na koni a vlakom po celej Škandinávii a predávala všetko, čo sama vyrobila. Boli to najťažšie časy celej spoločnosti a len Idina vôľa a odhodlanie ju udržali pri živote.

Jej matka bola pre svoje deti silnou inšpiráciou. Bratia Philipp Wolf III a Ernst sa vraj začali zapájať do rodinného podniku už v ranom veku a mali to v krvi. Ernst mal však vlastné ambície a plány a v roku 1936 ako dvadsaťročný mladík odcestoval do Štokholmu, kde založil vlastnú špecializovanú spoločnosť na výrobu nábojov s názvom "Stockholms Etui & Koffertfabrik". Spoločnosť pokračuje dodnes, tiež ako rodinný podnik.

Philipp Wolf III zostal so svojou matkou vo Švédsku a ukázal sa ako skutočný vizionár (zaujímal sa napríklad o ekologickú výrobu skôr, ako sa do slovníka ľudí dostali pojmy ako "udržateľnosť" a "zmena klímy"). Počas rokov strávených v továrni v Malmö Philipp vyvinul množstvo nových výrobných postupov (mnohé z nich Wolf používa dodnes), získal patenty na nové technické prvky a preslávil sa vynálezom niečoho, čo určite poznáte: hudobnej šperkovnice s piruetou baletky.

Měla takovou šperkovnici i vaše babička či prababička?

Mala vaša babička alebo prababička šperkovnicu s baletkou?

Bol to Philipp Wolf III, ktorý povedal: "Nikdy neprestaň inovovať" a podľa toho aj konal. Napríklad v roku 1950 ako jeden z prvých začal používať marketingový katalóg alebo bulletin "WOLF News", čo bola brožúra s novými výrobkami a na tú dobu veľmi moderný krok.

Philipp Wolf III. mal syna Philippa IV, ktorý sa už ako dieťa rád zapájal a ochotne pomáhal v továrni so všetkým, s čím mohol. Táto horlivosť sa odrazila v budúcom riadení podniku, ako aj v jeho osobnom živote. V roku 1960 sa impulzívne presťahoval do Anglicka a oženil sa s dievčaťom, ktoré poznal len týždeň...

Či to na jeho rodičov zapôsobilo, sa už nikdy nedozvieme. Vieme však, že štvrtému Philippovi jeho otec krátko nato prikázal postaviť ďalšiu továreň vo Veľkej Británii.

..

Továreň bola skromná a zamestnávala hŕstku miestnych obyvateľov. Na obrázku je Philipp Wolf s niektorými pracovníkmi továrne s ich prvou objednávkou smerujúcou do Ameriky.

Výroba bola ukončená v roku 1962, keď sa rozhodlo o výstavbe väčšej továrne v južnom Walese a neskôr sa rozšírila po celej Británii s hlavným showroomom v Londýne. Jej šperkovnice a kazety vlastnili také celebrity ako Ronald Reagan a Margaret Thatcherová.

V bývalém shoroomu ve West Endu nyní sídlí Gucci.

V bývalom showroome vo West Ende teraz sídli Gucci.

V 80. rokoch sa cestovanie (či už za prácou alebo vo voľnom čase) stalo bežnou súčasťou života. Philipp Wolf IV vycítil, že trh potrebuje niečo kompaktné, pevné, praktické a vhodné na cestovanie. Po preskúmaní rozmerov hodiniek a batožiny, s ktorými ľudia v tom čase cestovali, a po mnohých vzorkách a prototypoch sa zrodilo rolovacie puzdro s rúrkovou konštrukciou, ktoré sa rýchlo stalo základom kolekcie.

293,00 € (doručíme do 14.7.)

A v roku 1986 sa narodil Simon Philipp Wolf V., súčasný CEO.

Mladý Simon Wolf při práci.

Mladý Simon Wolf pri práci.

S rozmachom hospodárstva a obchodu nastal čas, aby sa manželia Wolfovci pustili do svojej najväčšej výzvy: osloviť trhy v USA a Kanade. Simon bol vyslaný do Ameriky a strávil tam viac ako 30 rokov s pozoruhodným úspechom. Značka sa začala šíriť po Amerike, Wolf získaval ocenenia za dizajn a spolupráce na seba nenechali dlho čakať.

Wolf začal spolupracovať s mnohými významnými hodinárskymi, šperkárskymi a inými značkami (Tissot, Omega, Citizen, Certina, Zodiac a ďalšie). V roku 2001 otvorili kancelárie, výstavnú sieň a sklad v Hongkongu.

Sám Simon sa nechal počuť, že je zberateľom hodiniek, čo sa prejavilo v ďalšom sortimente. V roku 2009 spoločnosť získava patent na naťahovač hodiniek, ktorý zahŕňa počítanie otáčok za deň, čím sa stáva jediným skutočne presným naťahovačom hodiniek na trhu. V roku 2021 sa k naťahovačom pridáva patentovaná manžeta, ktorá hodinky v naťahovači bezpečne uzamkne.

A v roku 2022 pridávajú do portfólia výrobky vyrobené z udržateľnej vegánskej kože (napríklad zo zvyškov jabĺk).

Jablkové hodinky, ale Apple Watch to nie sú, jasný pane
27.11.2020 - Eliška Měrková
Jablkové hodinky, ale Apple Watch to nie sú, jasný pane

Společnost WOLF se odvážně rozhodla odpovědět na otázku, kterou si kladou majitelé hodinek: Potřebuji natahovač hodinek? 
NEPOTŘEBUJETE NATAHOVAČ HODINEK, POTŘEBUJETE WOLF

WOLF je jedinou volbou pro precizní péči o hodinky. Pouze WOLF počítá otáčky za den, aby zajistil dokonalé natažení vašich hodinek. Pouze hodinky WOLF mají funkci Return To Start, která vám poskytuje plnou kontrolu. Pouze hodinky WOLF mají dynamickou manžetu Lock-In, která se přizpůsobí jakékoli velikosti zápěstí. Každá inovace je důvodem, proč je WOLF jedničkou na trhu.

Pomerne odvážnym krokom sa spoločnosť Wolf rozhodla odpovedať na otázku, ktorú si kladú všetci majitelia hodiniek: Potrebujem naťahovač? Odpoveď? "Nepotrebujete naťahovač, potrebujete hodinky Wolf. Iba Wolf počíta otáčky za deň, aby zabezpečil dokonalé natiahnutie hodiniek. Iba naťahovače Wolf majú funkciu Return To Start, ktorá vám poskytuje úplnú kontrolu. Iba Wolf má dynamickú manžetu Lock-In, ktorá sa prispôsobí akejkoľvek veľkosti zápästia. Každá inovácia je dôvodom, prečo je spoločnosť Wolf lídrom na trhu." – z oficiálnej webovej stránky výrobcu

Simon Wolf, 2024 při příležitosti oslav 190 let značky.

Simon Wolf, 2024 na oslavu 190 rokov značky.

Rovnako ako za čias Philippa III sa spoločnosť Wolf snaží byť udržateľnou značkou. V tom zmysle, že všetko, čo vyjde z ich dielne, by malo vydržať celý život alebo viac, rovnako ako poklady, ktoré v nich uchovávate. Všetko sa vyrába ručne s dôrazom na kvalitu materiálov a spracovania, pri ktorom nenarazíte na nevyčistené lepidlo alebo krivo prišité vrecko. Naopak, môžete obdivovať každý precízny detail vrátane pozlátených pántov a kľúčov.

Okrem kaziet a navíjačov sortiment zahŕňa aj spomínané šperkovnice, trezory a skrinky, malé cestovné kufríky a od nedávna dokonca aj elegantné dizajnové kabelky.

A pokiaľ ide o štýl... Prezentácia je pre spoločnosť Wolf najdôležitejšia už od roku 1834. Nechcú však vaše hodinky zatieniť (ako sa to stalo prvému Philippovi), ale predovšetkým podčiarknuť, a to v nenápadnom, nonšalantnom a elegantnom štýle, ktorý sa hodí do každého interiéru. Farby sú preto tlmené, väčšinou v odtieňoch dreva a kože alebo tmavomodrej, zelenej či hnedej a károvanej (ala "škótsky" štýl). Skrátka nič krikľavé. (Ale aj Wolf robí výnimky, pozrite si ich eshop).

Ponúkajú rôzne druhy dreva, podšívky sú zo semišu, kože alebo textilu v závislosti od kolekcie. Zaujímavé je, že používajú aj nie príliš bežný korok.

A vybrať si môže ako ten, kto potrebuje uložiť len jedny hodinky, tak aj ten, kto potrebuje tri, 5, 15 alebo viac podložiek pod hodinky.

154,00 € (doručíme do 14.7.)

Veľkosť zbierky Wolf nie je nijako obmedzená.

442,00 € (doručíme do 14.7.)

3 dôvody, prečo je dobré mať na hodinky úložný priestor

1) Dobrá organizácia

Mať prehľad o hodinkách je nevyhnutné a je naozaj jedno, koľko ich vlastníte. Všeobecne sa odporúča zaobstarať si puzdro na viac hodiniek, ako máte v zbierke, pretože... veď viete, človek nikdy nevie. Môžete sa zamilovať v obchode s hodinkami a urobiť úplne impulzívny nákup, môžete dostať hodinky na narodeniny alebo výročie... Skrátka, aj keď sa zaprisahávate, že už máte dosť hodiniek, neverte tomu. ;)

Kazety, krabičky, stojany alebo naťahovače na jedny hodinky sú užitočné najmä vtedy, keď si chcete vybrať a vystaviť konkrétny kúsok zo svojej zbierky. Alebo možno keď cestujete.

313,00 € (doručíme do 14.7.)

Výhodou je, že sa môžete rozhodnúť mať všetky hodinky na jednom mieste (najmä pokiaľ ide o puzdrá). Ak by ste však ráno trpeli rozhodovacou paralýzou, odporúča sa kúpiť možno niekoľko menších kaziet. Takto si môžete hodinky roztriediť podľa štýlov (možno nechcete mať potápačské hodinky vedľa spoločenských), alebo podľa obľúbených značiek, alebo podľa toho, či sú japonské alebo švajčiarske... fantázii sa medze nekladú.

Výhodou však je, že v porovnaní s bežnou továrenskou škatuľou je tu vždy ľahký prístup, kde stačí odklopiť veko, vybrať, vziať a ísť.

2) Ochrana hodiniek

O cestovných puzdrách sa snáď ani netreba zmieňovať – aj keď máte hodinky za 10 eur z Lidlu, nehodíte ich len tak chtiac-nechtiac do kufra a necháte ich, aby sa rozbrusovali, a nejako sa s tým popasujete.

323,00 € (doručíme do 14.7.)

Ale ochranný aspekt pre tieto úložné priestory platí všeobecne. Okrem toho má spoločnosť Wolf jedinečný systém výklopných podložiek, ktorý umožňuje, aby sa každá jednotlivá podložka bezpečne upevnila v konštrukcii puzdra a lepšie chránila hodinky pred poškriabaním, nárazmi atď.

Zámky a kľúče sú potom dôležitým aspektom ochrany, aby sa do vašej zbierky hodiniek nevkradli napríklad nezbedné prsty vašich najmenších.

Simon Wolf o dôležitosti vlastníctva dobre vyrobených skriniek použil prirovnanie, že keď si kúpite najnovšie Porsche, neparkujete ho na verejnom parkovisku, ale ideálne vo vyhrievanej garáži. A tým, že výrobky Wolf sú navrhnuté tak, aby naozaj vydržali, aby sa veko nezacvaklo príliš rýchlo, aby sa pánty neopotrebovali, aby podložky zostali na svojom mieste a nerozpadli sa a tak ďalej... predĺži životnosť alebo dobrý vzhľad vašich hodiniek možno aj o niekoľko rokov.

1 784,00 € (doručíme do 14.7.)

Navyše pri naťahovačoch hodiniek je kvalita ešte dôležitejšia, pretože horší motor môže byť hlučný, nespoľahlivý, nemusí byť vhodný pre typ pohybu vašich hodiniek... Na to všetko myslí aj spoločnosť Wolf.

3) Nádych luxusu

Prezentácia – to bol vždy najdôležitejší aspekt. Miesto, kde máte uložené hodinky, sa zrazu môže stať vkusnou a krásnou ozdobou interiéru. Čo ešte viac zvýrazní emóciu, ktorá k hodinkám patrí (a priznám sa vám, že aj moje najlacnejšie Casio v tom krásnom koženom puzdre na semišovom vankúši zrazu vyzerá akosi... prémiovejšie?) Vytiahnutie hodiniek ráno sa zrazu môže stať príjemným rituálom.

K tým naťahovačom

Nebudem vám tu tvrdiť, že ho nevyhnutne potrebujete a že naťahovač je vhodný pre každý typ hodiniek. Ak chcete mať automatické hodinky vždy nastavené, natiahnuté a pripravené na deň so sebou, potom poslúži. Potrebujete ho však len vtedy, keď majú vaše hodinky nejakú veľmi ťažko nastaviteľnú komplikáciu, ktorú nechcete pokaziť, takže chcete mať hodinky stále v chode, aj keď ich nenosíte denne.

FAQ: Mechanické a automatické hodinky – Najčastejšie otázky
6.6.2024 - Eliška Měrková
FAQ: Mechanické a automatické hodinky – Najčastejšie otázky

Myslite však na také veci, ako je jednosmerné alebo obojsmerné naťahovanie hodiniek a individuálne potreby strojčeka, ktoré môžu vyžadovať iný počet otáčok. Natahovače vyjadrujú túto informáciu v počte otáčok za deň (TPD) a iba naťahovače Wolf používajú patentovanú technológiu na presné počítanie otáčok, ktoré potom dodávajú hodinkovému strojčeku, zatiaľ čo väčšina ostatných naťahovačov tento údaj iba aproximuje na základe jednoduchého vnútorného časovača.

Ale priznávam, že takýto naťahovač od spoločnosti Wolf sa vždy stane ústredným prvkom výzdoby, kde môžete vy (a vaše návštevy) pozorovať hypnotický pohyb vašich hodiniek v tejto sklenenej dizajnovej skrinke.

O navíjačoch sme sa viac rozprávali v podcaste:

A čo vy, vlastníte nejakú kazetu či naťahovač? Alebo ste ešte stále barbar s hodinkami v šuplíku ;)

Zdroje fotografií: Oficiálne fotky výrobcu

Mohlo by vás tiež zaujímať:

Remienky Hirsch: 5 dôvodov, prečo chcieť kvalitu a nie len spotrebný tovar
12.1.2021 - Agáta Vřeská
Remienky Hirsch: 5 dôvodov, prečo chcieť kvalitu a nie len spotrebný tovar

Talianske popruhy Morellato - príbeh a 4 argumenty, prečo to stojí za to
1.6.2022 - Eliška Měrková
Talianske popruhy Morellato - príbeh a 4 argumenty, prečo to stojí za to

Páčil sa vám článok?

Každú párnu stredu prehľad nových článkov a súťaže o hodinky na váš email.

Komentáre

Jaro P.včera, reagovať
Simon Phillip Wolf V sa nenarodil v roku 1986, ale pravdepodobne v tomto období prevzal vedenie spoločnosti a v tomto roku fotografia vznikla. V každom prípade zaujímavo spracovaný a inšpirujúci článok :)
Lukáš Hamříkdnes
Zdravím, Jaro. Děkujeme za pochvalu. Informaci předám kolegyni, která článek psala. S pozdravem, Lukáš.