» Blog » Garmin

Príbeh značky Garmin – Firma, ktorá vznikla pri večeri

Tagy: O značke | Garmin | Inteligentné

Dominik Hok | 2.6.2021 | 5 MIN

Garmin bol založený v dobe Nežnej revolúcie a ako jeden z mála sa na výrobu smart hodiniek zameriava už od začiatku tohto milénia. Za tie roky zažil mnoho vzostupov a pádov, ale stále je tu. Aký je príbeh Garminu?

Firma, ktorá vznikla zo zlosti počas večere

V roku 1989 založil Gary Burrel a Min Kao firmu ProNav. Dosť možno si poviete, že taká veľká firma, ktorú neskôr pomenovali podľa svojich krstných mien, musí mať v pozadí nejaký chytľavý príbeh o svojom vzniku. Ale úplne tak tomu nie je... Obaja zakladatelia boli na večeri v reštaurácii Red Lobster a sťažovali si na svojho zamestnávateľa (firma AlliedSignal) a jeho nezáujem o GPS technológiu. A tak im nenapadlo nič iné než vziať svoje úspory, peniaze od rodiny a kamarátov a založiť si vlastnú firmu. Ich vtedajším ideálom bolo popularizovať GPS a zmeniť svet.

Gary Burrel (vlevo) a Min Kao (vpravo).Gary Burrel (vľavo) a Min Kao (vpravo).

Hneď na druhý deň zamestnali Cliftona Pembla, ktorý navrhoval jedny z prvých softwarov a neskôr sa stal generálnym riaditeľom a vytvoril taký Garmin, ako ho poznáme dnes. Ale nebudeme predbiehať.

7 dôvodov, prečo siahnuť po Garmin Fenix 6
11.8.2021 - Dominik Hok
7 dôvodov, prečo siahnuť po Garmin Fenix 6

Clifton Pemble. Zdroj. bizjournals.comClifton Pemble. Zdroj. bizjournals.com

A ako to bolo v dobe predsmartwatchovej?

V roku 1991 bol úplne prvým produktom Garminu navigačný prístroj do kokpitu lietadla – GPS 100AVD. A prvým zákazníkom? Americká armáda. Celkom slušná ryba tak na začiatok, že? GPS sa v tej dobe stáva zlatou žilou a Garmin vyvíja ďalšie a ďalšie prístroje.

  • 1995 – Predaje Garminu prekonali 105 miliónov dolárov
  • 1997 – Garmin predstavil prvé zariadenie do automobilu
  • 1998 – Prvá autonavigácia StreetPilot
  • 1999 – Garmin vytvára letecké navigácie pre spoločnosť AirCel
  • 1999 – Predaje Garminu prekonali 233 miliónov dolárov
  • 2000 – Firma začína verejne obchodovať so svojimi akciami a zakladá nové sídlo vo švajčiarskom Schaffhausene.

Do roku 2000 predal Garmin cez 3 milióny GPS zariadení, patentoval si 35 rôznych GPS technológii a zamestnával cez 1200 ľudí. Jeho GPS technológie sa používali všade – vo vzduchu (letectvo), na vode (lodné navigačné prístroje) aj na zemi (autonavigácie).

Nové milénium, nové technológie

V roku 2001 začal Garmin zasahovať do nového, ale pritom tak trochu stále rovnakého technologického odvetvia – nositeľnej elektroniky. "Vraveli sme si, že robíme všetky tie GPS vecičky, tak prečo neurobiť GPS produkt pre bežcov?" spomínal terajší CEO Garminu Cliff Pemble pre magazín Fortune.

V roku 2001 uzreli svetlo sveta Forerunner 101, 201 a 301. Forerunner 201 boli úplne prvé GPS hodinky, ktoré dokázali ukladať tréningové dáta do počítača a v tej dobe stáli presne 160,70 dolárov. Vtedy ale nositeľná elektronika nevzbudzovala taký humbuk, pretože hodinky boli stále dosť veľké, ťažké a naviac drahé. Oproti automobilovému odvetviu bol trh nositeľnej elektroniky pre Garmin nepodstatný.

Garmin Forerunner 201. Zdroj: wikimedia.comGarmin Forerunner 201. Na šírku mal tento model nad 8 cm. Zdroj: wikimedia.com

iPhone a potom Fitbit – niečo s čím Garmin nepočítal

Obrovská rana prichádza v roku 2004, keď Apple vydal svoj prvý iPhone. Prečo? Pretože tento smartphone bol mobilný, nabitý funkciami a mal aj mapy vrátane navigácie. Autonavigácie teda prestali ľuďom dávať zmysel. A prestali bohužiaľ dávať zmysel aj samotnému Garminu.

Len pre predstavu, ešte v roku 2007 autonavigácie tvorili 80 % predajov Garminu. Na konci roku 2019 to bolo sotva 15 %.

Topiaci sa Garmin sa začal chytať jedinej perspektívnej slamky – nositeľných GPS zariadení. Niekoľko rokov prichádzali nové modely Forerunneru a cyklonavigácie Edge. Avšak, žiadny z nich nepriniesol niečo ako revolúciu. Revolúciu skôr prináša v roku 2009 konkurenčný Fitbit. Vydal totiž smart náramok na sledovanie denných aktivít a ihneď sa stáva lídrom na trhu.

Prichádza nový CEO a plne sa zameriava na výrobu smart hodiniek

Dosť možno všetko, čo Garmin potreboval, bola nová krv. Po rezignácii Garryho Burella (2004) potom v roku 2013 opúšťa firmu aj Min Kao a CEO sa stáva Cliff Pemble, ktorý v tom čase bol v Garmine zamestnaný už takmer 25 rokov. Ako vášnivý bežec chcel firmu posunúť čo najviac v oblasti smart hodiniek. A kvantita nových modelov sa rapídne zvýšila.

Seznam nositelných zařízení od Garminu. Přelom roku 2012 a 2013 značně rozšířil nabídku Garminu v tomto odvětví. Zdroj: WikipediaZoznam nositeľných zariadení od Garminu. Roky 2012 až 2014 priniesli mnoho nových modelov. Zdroj: Wikipedia

Cliff Pemble ako prelomové popisuje smart náramky na sledovanie aktivít – vívofit a vívosmart. Teraz bol Garmin schopný podchytiť cieľovú skupinu od "sledovačov aktivít" až po naozaj náročných profesionálnych bežcov. Týmto počinom vzrástla dodávka nositeľnej elektroniky od Garminu o 60 %.

Tržní kapitalizace Garminu od roku 2005 až doteď. Mezi léty 2000 až 2005 stihl Garmin vylétnou k oblakům a opět spadnout až na zem. Od roku 2015 už Garmin víceméně jen roste.Tržná kapitalizácia Garminu od roku 2005 až doteraz. Medzi rokmi 2000 až 2005 stihol Garmin vyletieť k oblakom a opäť spadnúť až na zem. Od roku 2015 už Garmin viacmenej len rastie. Zdroj: macrotrends.net

Rok 2015 – žatva značiek nositeľnej elektroniky

Nebol to samozrejme len Garmin. Trh nositeľnej elektroniky prinášal ovocie aj značkám ako je Fitbit (v roku 2015 bol ocenený na sumu 10,6 miliardy dolárov). Polievočku si v roku 2015 prihrial aj Apple so svojimi Apple Watches.

Fitbit hádže uterák do ringu a odkupuje ho Google

To sa ale bavíme o roku 2015. Ubehli štyri roky a v roku 2019 sa akcie Garminu vrátili o 152 %. Oproti tomu akcie Fitbitu klesli o 83 %. Fitbit stiahol vlajky a odkúpil ho Google za 2,1 miliardy. Čo je o 8 miliárd menej než bola jeho hodnota o štyri roky skôr.

Prečo Garmin stále odoláva veľkej konkurencii?

Dokonca ani všeobecne známe Apple Watche neboli schopné položiť Garmin. Ako je to možné? Fitbity aj Apple Watche boli vybavenejšie a boli schopné podchytiť omnoho väčšiu cieľovku než Garmin. A práve v tom to je. "Apple je zariadenie, ktoré má uspokojiť každého. Garmin je špecifické zariadenie pre špecifických ľudí," povedal analytik Dougherty & Co. Charlie Anderson pre magazín Barrons.

Túto myšlienku podporuje aj generálny riaditeľ Garminu Cliff Pemble: "Myslím, že kľúčom bola naša diferenciácia. Snažili sme sa využiť medzery na trhu, kde ostatní nemajú vhľad alebo záujem."

A je to pravda. Garmin okrem začínajúcich športovcov aj ľahko pokročilých dokáže uspokojiť aj profesionálnych. Či už ste bežec, potápač, golfista, cyklista, jachtár, plavec, šofér, letec či mažoretka. Pre určité športy vytvára konkrétne zariadenie.

Okrem toho ale obľúbenosti Garminu dopomáha aj ich "práca okolo". V roku 2011 ako prvý užívateľom umožnil si stiahnuť mobilnú aplikáciu Garmin Connect, kde sa všetky dáta zálohovali. V roku 2014 potom priniesol druhotnú aplikáciu Connect IQ, kde umožnil programátorom tretích strán nahrávať aplikácie do hodiniek.

Príbeh značky Coros – S bradou od mlieka, ale ostrými lakťami
3.4.2022 - Dominik Hok
Príbeh značky Coros – S bradou od mlieka, ale ostrými lakťami

Páčil sa vám článok?

Každú párnu stredu prehľad nových článkov a súťaže o hodinky na váš email.

Komentáre