História závodných hodiniek a ikonické modely, ktoré zrýchlia tep – Pre mužov, ktorí konajú v sekundách

Tagy: Sprievodca výberom | Klasické

Agáta Vřeská | 25.6.2025 | 14 MIN

Víťazstvo závisí od presnosti. Puto medzi motoristickým športom a hodinkami je silné, plné priekopníckych nápadov a predovšetkým túžby, adrenalínu a vášne. História závodných hodiniek nám dala mnohé z najikonickejších hodiniek vôbec a zďaleka nie je na konci.

Obsah článku

Typické znaky závodných hodiniek

Chronograf

Chronograf bol neoddeliteľnou súčasťou závodných hodiniek a vo väčšej miere je ňou aj dnes. Zvyčajne má dva alebo tri subciferníky a bežné je aj kontrastné sfarbenie (panda alebo obrátený panda), ktoré uľahčuje čítanie sledovaného času.

VŠETKO NA TÉMU: Hodinárske komplikácie – História chronografu
16.8.2021 - Eliška Měrková
VŠETKO NA TÉMU: Hodinárske komplikácie – História chronografu

Tachymeter

Tachymetrickú stupnicu, ktorá spolu s chronografom umožňovala merať priemernú rýchlosť, použila firma Longines podľa mnohých zdrojov prvýkrát už v roku 1913. Potom sa častejšie objavovala od 30. rokov 20. storočia, najmä v kombinácii s jednopákovými chronografmi.

Spočiatku sa nachádzal na ciferníku, čo však zaberalo veľa miesta a nebolo to ideálne ani z hľadiska čitateľnosti. Menšiu "tachymetrickú revolúciu" spôsobila v roku 1957 spoločnosť Omega, ktorá tachymetrickú stupnicu umiestnila na lunetu.

VŠETKO NA TÉMU: Lunety a stupnice – Tachymeter
12.5.2021 - Eliška Měrková
VŠETKO NA TÉMU: Lunety a stupnice – Tachymeter

Dobrá čitateľnosť, kontrastný ciferník

Všetko je spojené. Závodné hodinky bývali robustnejšie ako bežné. Pretekár musel čas prečítať letmým pohľadom a nikto sa nezamýšľal nad drobnými ciferníkmi alebo potrebou schovať hodinky pod manžetu. Dôležitú úlohu zohrávali aj farby, najmä kontrast sledovaného času oproti podkladu ciferníka. Pracovalo sa aj na tachymetrickej stupnici, ktorá musela byť dobre viditeľná.

Závodné motívy, logá, rally remienok

S rastúcou popularitou závodných hodiniek sa menili aj ďalšie detaily. Objavili sa napríklad farby alebo štruktúry typické pre slávne preteky, či už išlo o pruhy, šachovnicové vzory alebo kombináciu farieb. Na špeciálnych edíciách je často vyrytý názov podporovaných pretekov alebo tímu.

Niektoré luxusné značky si dávajú záležať aj na takých detailoch, ako sú identické materiály použité vo vozidle, s ktorým je konkrétny model spojený. Značky, ktoré používajú materiály používané vo svete Formuly 1, najmä uhlíkové vlákna, idú iným smerom.

Pretekárske hodinky sú ľahko rozpoznateľné aj podľa takzvaného rallye remienka s výraznou perforáciou, ktorá umožňuje prúdenie vzduchu pod ním. Je typický už od 50. rokov minulého storočia.

Rally řemínek od Monochrome Watches na Omega Speedmaster.

Rally remienok od Monochrome Watches na Omega Speedmaster.

Začiatok spojenia sveta hodiniek a motoršportu

Ľudia budú vždy túžiť prekonávať vlastné aj cudzie rekordy, posúvať hranice (svojich) možností a pumpovať adrenalín, ktorý im do žíl vlievajú preteky. Ako pretekári aj ako pozorovatelia. A meranie času počas týchto zábav bolo ich nevyhnutnou súčasťou.

Už v 19. storočí sa organizátori aj účastníci počas rôznych pretekov stretávali s nepresnými záznamami, a teda aj s nepresnými výsledkami pretekov. A práve na konci storočia pary sa konali prvé oficiálne automobilové preteky. Bolo teda jasné, že vývoj motora pôjde ruka v ruke s vývojom časomiery.

Le Mans 1930. Foto: The NY Times

Le Mans 1930. Foto: The NY Times

Prvý významný stavebný kameň položila značka Heuer v roku 1911 v podobe "Time of Trip". Išlo o pretekárske hodinky, ktoré sa montovali na prístrojovú dosku automobilov. Medzi najznámejšie patrili modely Master-Time a Monte Carlo, ale aj Autavia, neskôr ikonické náramkové hodinky, začali ako palubný prístroj.

Heuer chronografy, které se připevňovaly na palubní desku pro měření času během závodu. Zdroj: wristler.eu

Heuer chronografy, ktoré sa pripevňovali na palubnú dosku na meranie času počas závodu. Zdroj: wristler.eu

V 30. rokoch 20. storočia sa rozšírili náramkové hodinky s chronografmi a tachymetrickými stupnicami na ciferníku.

Longines 13ZN představené 1936. Foto: analogshift.com

Longines 13ZN predstavené 1936. Foto: analogshift.com

Skutočný rozmach motoristického športu však nastáva až po vojne, v 50. rokoch 20. storočia, keď sa obnovujú veľké preteky ako Le Mans. A preteky o najlepšie pretekárske hodinky sa môžu začať...

60.–70. roky 20. storočia: zlatá éra závodných hodiniek

Heuer – Revolúcia v dizajne a technológii

Heuer bol priekopníckou značkou, a to nielen pokiaľ ide o pretekárske hodinky. Svoju povesť si vybudovala ako spoľahlivý a presný chronograf na zápästiach pretekárskych jazdcov a v 50. rokoch sa stala neodmysliteľnou súčasťou sveta rallye. Spojenie s motoristickým športom však vyvrcholilo v roku 1962, keď Heuer predstavil svoje prvé náramkové chronografy s otočnou lunetou Autavia.

Heuer Autavia z 60. let 20. století. Foto: phillips.com

Hodinky Heuer Autavia zo 60. rokov 20. storočia. Foto: phillips.com

Model Autavia (1962-1967) nadväzoval na rovnomenné palubné prístroje (kombinácia slov AUTomobile + AVIAtion) a bol zároveň prvým modelom, ktorý navrhol sám Jack Heuer, vnuk zakladateľa značky.

Jo Siffer se stal prvním ambasadorem značky Heuer. Dokázal

Jo Siffert sa stal prvým ambasádorom značky Heuer. Dokázal "predať" hodinky spolujazdcom sekundy pred pretekmi. Foto: tagheuer.com

Po spomínanej prvej generácii nasledovala druhá generácia, takzvaný "kompresor" (1967-72) s prepracovaným dizajnom a najčastejšie Valjoux 7730.

Heuer Autavia II. generace s komplikací GMT. Foto: tagheuer.com

Heuer Autavia II. generácie s komplikáciou GMT. Foto: tagheuer.com

A samozrejme tretia generácia (1969-1983), ktorá mala puzdro v tvare vankúša (C) prispôsobené novému automatickému chronografu, slávnemu kalibru 11 – jednému z prvých automatických chronografov na svete.

Heuer Autavia

Heuer Autavia "Viceroy". Značka cigariet Viceroy sponzorovala v roku 1972 tím Mario Andrettiho, vodiča Formule 1, a uzavrela dohodu s Heuerom: Pokiaľ ste predložili doklad o nákupe kartónu cigariet Viceroy, mohli ste si Heuer Autavia kúpiť za cenu 88 dolárov namiesto 200. Foto: vintageportfolio.

Práve pretekov o toto prvenstvo sa Heuer tiež zúčastnil:

VŠETKO NA TÉMU: Hodinárske komplikácie – História chronografu
16.8.2021 - Eliška Měrková
VŠETKO NA TÉMU: Hodinárske komplikácie – História chronografu

A vďaka revolučnému roku 1969 sa dostávame k ďalšiemu modelu, ktorý sa stal pre značku najikonickejším, a to dosť možno nielen v súvislosti s pretekárskymi hodinkami. Hovoríme, samozrejme, o modeli Monaco.

Ref. 1133

Heuer Monaco s automatickým chronografom Ref. 1133, 1969. Foto: tagheuer.com

Model Monaco, predstavený v roku 1969 ako pocta Veľkej cene Monaka, v sebe ukrýval ten slávny kaliber 11 – Chronomatic, prvý automatický chronograf značky Heuer. Výnimočné však boli aj svojím dizajnom, ktorý výrazne ovplyvnil svet pretekárskych náramkových hodiniek. Ich kultový status im však zabezpečil "kráľ štýlu" Steve McQueen, ktorý si ich vybral do filmu Le Mans z roku 1971. Práve táto filmová edícia sa stala najvyhľadávanejšou. Monaca sa tak navždy povýšila na symbol pretekárskych hodiniek a osobitého štýlu.

Asi nejznámější fotografie hodinek Monaco se Stevem McQueenem. Foto: tagheuer.com

Asi najznámejšie fotografie hodiniek Monaco so Stevom McQueenom. Foto: tagheuer.com

Modely TAG Heuer Monaco nájdete v ponuke aj dnes a nechýba im nič z ich štýlovosti a športového zápalu.

TAG Heuer Monaco CBL2111.FC6453 ze současné nabídky. Dodnes naprosto osobité. Foto: tagheuer.com

TAG Heuer Monaco CBL2111.FC6453 zo súčasnej ponuky. Dodnes úplne osobité. Foto: tagheuer.com

Tretím ikonickým modelom pretekárskych hodiniek Heuer je Carrera. Bol predstavený v roku 1963 s cieľom ponúknuť dokonale čitateľný a nenáročný chronograf práve pre pretekárov. Mal čistý, elegantný dizajn s veľmi tenkou lunetou, ale zároveň mal športový šmrnc. Opäť za nimi stál Jack Heuer, ktorý ich pomenoval podľa slávnych a nebezpečných mexických pretekov Carrera Panamericana, ktoré sledoval ako malý chlapec.

Heuer Carrera

Hodinky Heuer Carrera „Noir“, ref. 3647. Foto: Getty Images

A rovnako ako Autavia, aj Carrera začínala s mechanickým chronografom a neskôr dostala automatický kaliber 11. Medzi slávnych pretekárov F1, ktorí nosili Carrery, patril napríklad Niki Lauda.

TAG Heuer Carrera je teraz jednou z pilierových línií značky.

Současný TAG Heuer Carrera Chronosprint X Porsche Rallye. Foto: tagheuer.com

Súčasný TAG Heuer Carrera Chronosprint X Porsche Rallye.

Omega Speedmaster – "Pre-Moon" Racing Speedy

Speedmastery si vyslúžili prezývku mesačné hodinky a máme ich tak spojené s letmi do vesmíru, že sme takmer zabudli, na čo boli pôvodne vytvorené. Omega ich uviedla na trh v roku 1957 a trh, na ktorý sa mali dostať, neboli vesmírne lety, ale pretekárske trate.

Omega Speedmaster ref. 2915-2, 1957. Foto: Omega

Omega Speedmaster ref 2915-2, 1957. Foto: Omega

Už vtedy Omega uvažovala o nich ako o odolných, ľahko čitateľných hodinkách, ktoré by robili spoločnosť pretekárom. Pôvodný model navrhol Claude Baillod a práve Speedy boli prvé náramkové hodinky, ktoré mali tachymetrickú stupnicu mimo ciferníka, na lunete, aby bolo meranie rýchlosti ešte jednoduchšie.

Tachymetrickú stupnicu prvýkrát použila v náramkových hodinkách spoločnosť Longines na začiatku 19. storočia. Bola na okraji ciferníka. Ale až spoločnosť Omega ju v roku 1957 presunula na vonkajšiu lunetu na modeli Speedmaster a stala sa dnes najbežnejším zobrazením.

Niet divu, že Speedmastery obstáli v najnáročnejších testoch NASA a získali certifikát na cestu na Mesiac. čím sa z nich raz a navždy stali vesmírne hodinky...

omega byla první, který tachymetrickou stupnici přemístila z číselníku na lunetu. Foto: Omega

Omega bola prvá, ktorá tachymetrickú stupnicu premiestnila z číselníka na lunete. Foto: Omega

Bulova Lunar Pilot recenzia - Moderná misia na Mesiac
23.8.2023 - Patrik Zdvíhal
Bulova Lunar Pilot recenzia - Moderná misia na Mesiac

Ich funkčnosť a dizajnovú príťažlivosť však počuli aj odvážlivci na pozemskej dráhe a obľúbili si ich mnohí slávni pretekári. Práve jednu z "predmesačných" verzií (pravdepodobne ref. CK 2998) nosil pretekár Formule 1 Willy Mairesse.

Willy Mairesse nosil Omegy Speedmastery po celou dobu závodění v F1.

Willy Mairesse nosil Omegy Speedmaster po celý čas pretekania v F1.

Willy Mairesse bol belgický automobilový pretekár, ktorý mal prezývku "Divoký Willy" pre svoj extrémne nebezpečný štýl jazdy. Vyhral preteky ako Targa Florio, bol druhý v Le Mans 1961 a tretí v Le Mans 1965 s Ferrari. Počas pretekov Le Mans 1968 utrpel vážne zranenie, ktoré ukončilo jeho pretekársku kariéru. O rok neskôr sa predávkoval. Počas svojej pretekárskej kariéry v F1 sa spoliehal na hodinky Omega Speedmaster.

Omega vyrobila mnoho verzií, z ktorých niektoré dnes patria medzi unikáty a v obehu sú rádovo v kusoch.

Bolo by hriechom nespomenúť model Ref. 145.012 (1967–1969), niekedy prezývaný "posledný z 321", pretože ako posledný mal legendárny mechanický chronograf 321 (preslávený misiou Apollo 11); neskoršie verzie mali kaliber 861 s iným typom chronografu. Táto konkrétna referencia sa objavila aj s ciferníkom "Red Racing", ktorý mal typické červené akcenty.

Omega Speedmaster ref. 145.012

Omega Speedmaster ref. 145.012 "Red Racing". Foto: Omega

Šesťdesiate roky boli vrcholným obdobím pre pretekárske modely Speed. Ich silná pretekárska príťažlivosť však nikdy neochabla. Koncom 70. rokov a počas 80. rokov nosil Speedmaster MK III napríklad slávny nemecký pretekár Wally Röhrl. A Omega dodnes ponúka svoje pretekárske modely Speed.

Omega Speedmaster ´57 na zápěstí George Clooneyho. Foto: Omega

Omega Speedmaster '57 na zápästí George Clooneyho. Foto: Omega

Rolex – Z outsidera na vrchol

Rolex je pojem sám o sebe. Nemala však také silné spojenie s vytrvalostnými pretekmi ako Omega alebo Heuer. A predsa dal svetu model, ktorý sa stal najdrahšími hodinkami vôbec – Rolex Daytona.

Názov "Daytona" odkazuje na slávny okruh Daytona International Speedway na Floride, kde sa od 50. rokov minulého storočia konajú vytrvalostné preteky športových automobilov. Rolex je s týmto okruhom spojený od roku 1962 – a práve v tomto roku bola značka vymenovaná za oficiálneho časomerača pretekov "24 hodín Daytony".

O rok neskôr, v roku 1963, prišla spoločnosť Rolex s novým modelom: Cosmograph ref. 6239, dnes známy ako prvá Daytona. Aj tieto hodinky prešli životnými etapami. Od manuálneho chronografu Valjoux, cez automatický Zenith El Primero (oba upravené spoločnosťou Rolex) až po vlastný interný kaliber na prelome storočí.

Dobová reklama na Rolex. Foto: Rolex

Na začiatku neboli Daytony až takým hitom. Takmer by sa dalo povedať, že neskôr ležali na pulte najúspešnejšie referencie. Ale akonáhle si ich obliekol Paul Newman, slávny hollywoodsky herec a automobilový pretekár, zrodila sa legenda. Dodnes sa hodinkám Rolex 6239 s "exotickým" ciferníkom hovorí "Paul Newman Daytonas".

Rolex Daytona Paula Newmana se vydražily za 17,8 mil. dolarů. Foto: www.gq.com

Rolex Daytona Paula Newmana sa vydražili za 17,8 míľ. dolárov. Foto: www.gq.com

Daytony sa stali obľúbeným modelom nielen medzi profesionálnymi jazdcami, ale aj nadšencami hodiniek, celebritami a zberateľmi. Ambasádorom značky Rolex je Tom Kristensen, legenda pretekov Le Mans. A rok čo rok si víťazi pretekov 24 hodín Daytony odnášajú domov Daytonu...

Rolex-Daytona-Rolex-24

Rolex-Daytona-Rolex-24. Foto: Rolex

Britský automobilový pretekár Sir Malcolm Campbell (1885 – 1948) bol posadnutý rýchlosťou. Prekonal mnoho rýchlostných rekordov a bol prvým človekom, ktorý dosiahol rýchlosť 300 míľ za hodinu na zemi. Počas svojich extrémnych experimentov nosil hodinky Rolex Oyster a dokonca poslal spoločnosti Rolex list, v ktorom uviedol, že "fungujú bezchybne".

Súčasný zlatý grál závodných hodiniek

Dnes sa už pretekári nemusia spoliehať na presnosť hodiniek. Moderná technológia zaznamenáva prechody s presnosťou na tisícinu sekundy. A napriek tomu sa dá povedať, že spojenie medzi motoristickým športom a hodinkami nebolo nikdy silnejšie.

Samozrejme, značky ako Rolex, Omega a Longines zostávajú na čele. Ale to je len zlomok. Medzi najsilnejšie asociácie posledných rokov patria mená Lewis Hamilton (Mercedes-AMG) a IWC, hoci druhý menovaný má v obľube najmä svoje pilotné hodinky. Táto spolupráca trvala viac ako desať rokov, kým v roku 2025 prešiel k tímu Ferrari – a teda k iným hodinkám – Richard Mille.

Richard Mille je dnes jedným z najznámejších mien vo svete motoristického športu, hoci by ste to možno esteticky neodhadli. Spája ich však vášeň pre moderné materiály a technológie, a tak sú ich hodinky často vybavené karbónovými alebo keramickými komponentmi. Príkladom sú hodinky RM 67-02 "Italy", ktoré vážia len niečo vyše 40 gramov!

Lewis Hamilton nosí Richard Mille RM 67‑02. Foto: Ferari

Lewis Hamilton nosí Richard Mille RM67‑02. Foto: Ferrari

So značkou Richard Mille sú spojené aj ďalšie mená a tímy motoristického športu, napríklad jazdci Fernando Alonso, Charles Leclerc a pred Ferrari aj tím McLaren.

Richard Mille RM72-01 'Charles LeClerc' s fly back chronografem.

Richard Mille RM72-01 'Charles LeClerc' s fly back chronografem. Foto: hodinkee.com

Nie všetky autá, ktoré rozbúchajú pretekárske srdcia, sú však nevyhnutne určené na okruhy. Svoje o tom vie aj James Bond, ktorý pretekal na Aston Martin V12 Vanquish. A práve spojenie Aston Martin a hodinárskeho giganta Jaeger LeCoultre vytvorilo pozoruhodný chronograf AMVOX2. Nemá tlačidlá na ovládanie stopiek, ale citlivé miesto na skle; stlačením na 12. hodine sa stopky spustia a pozastavia, stlačením na 6. hodine sa vynulujú.

Verze JLC AMVOX2 Transponder z roku 2014 dokáže pomocí mikročipu odemknout či zamknout jakýkoli aktuální model Aston Martin.

Verzia JLC AMVOX2 Transponder z roku 2014 dokáže pomôcť mikročipu odomknúť alebo zamknúť akýkoľvek aktuálny model vozidla Aston Martin. Foto: Haute Time

Aby pripojenie fungovalo, hodinky už nemusia mať presné stopky alebo tachymetrickú stupnicu. Dôkazom toho boli už spomínané pilotné hodinky IWC. Zo súčasného trendu však nevybočujú ani potápačské modely. Značka Tudor, ktorá má pomerne dlhú históriu aj vo svete motoristického športu, sa v roku 2024 vrátila vo veľkom štýle do F1 s podporou tímu Visa Cash App RB.

Tudor Black Bay Ceramic Blue Special Edition RB Visa Cash App. Foto: Tudor

Tudor Black Bay Ceramic Blue Special Edition RB Visa Cash App. Foto: Tudor

Zoznam by mohol pokračovať... Ako už bolo povedané, dnes je spojenie medzi hodinkami a motoristickým športom skôr otázkou imidžu ako funkcie. Slúži ako manifest štýlu (a často aj technológie), demonštruje silu značky a vytvára (pod)vedomú predstavu, že kto ich nosí, má blízko k rýchlosti, presnosti a víťaznej mentalite. Alebo jednoducho zdieľa lásku k rýchlym strojom, adrenalínu a športovému duchu.

Cenovo dostupné závodné hodinky

Hodinky a meranie rýchlosti patria k sebe. Prestížna F1 prirodzene priťahuje tie najluxusnejšie značky hodiniek. Ale aj mnohé iné značky, v cenovo dostupnejšom segmente, sú spoľahlivými partnermi jazdcov a sponzorov svetových pretekov.

Medzi krásne príklady patrí švajčiarska spoločnosť Certina, ktorá sa v roku 2013 stala oficiálnym časomeračom šampionátu WRC. Ponúka množstvo športových chronometrov, ktoré sa vyznačujú aj vysokou presnosťou sledovaného času.

A potom je tu samozrejme spoločnosť Tissot, ktorá je spojená s MotoGP, kde je oficiálnou časomierou. Pri tejto príležitosti sú v ponuke aj zaujímavé limitované edície T-Race a medzi ambasádorov patria mená ako Marc Marquez. Ale aj ďalšie modely, ako napríklad Tissot Supersport alebo PR516, vyvolávajú jasnú asociáciu s pretekárskymi hodinkami.

Treba však spomenúť, že nechýbajú ani historické súvislosti, ktoré si spoločnosť Tissot pripomenula napríklad modelom Tissot Heritage 1973 Automatic Chronograph, odkazujúcim na 70. roky, keď hodinky Tissot Navigator nosil pretekár F1 Loris Kessel.

Tissot Heritage 1973.

Tissot Heritage 1973. Foto: Tissot

Tissot Heritage 1973: Príťažlivosť takmer magická
21.2.2021 - Bohumil Vopršal
Tissot Heritage 1973: Príťažlivosť takmer magická

Keď v roku 1986 došlo k akvizícii spoločností TAG a Heuer, mali jednu vec spoločnú – dlhú históriu vo Formule 1. Heuer bol dlho sponzorom Ferrari, TAG stajne Williams a neskôr McLaren. A tak jedným z prvých modelov pod hlavičkou TAG Heuer boli hodinky pre Formulu 1, ktoré reagovali na lacné švajčiarske hodinky Swatches, ktoré sa stali svetovou jednotkou. Formula mala quartzový strojček a výrazné farby.

Modely TAG Heuer Formula 1 nájdete aj v súčasnom sortimente a sú určené pre všetkých fanúšikov značky, ktorí si chcú doplniť zbierku alebo hľadajú cenovo dostupnejšiu alternatívu.

TAG Heuer Formula 1. Foto: tagheuer.com

TAG Heuer Formula 1. Foto: tagheuer.com

Značka Edox už roky patrí medzi elitu vo svojej kategórii. V minulosti bola spájaná s Rallye Dakar, ale aj s tímom Sauber F1. Dnes je najvýraznejšie spájaná s tímom BMW Motorsport a limitovaná edícia Edox Chronorally BMW je jedným z najzaujímavejších a najvyhľadávanejších kúskov v kolekcii.

Možno si spomeniete, že značka Tudor si za partnera v roku 2024 vybrala nový tím Visa Cash App Racing Bulls. Fanúšikovia však dobre vedia, že ide o rebrandovaný tím AlphaTauri, v ktorom pôsobil talentovaný japonský jazdec Yuki Tsunoda. A práve Scuderia AlphaTauri mala v minulosti úspešnú spoluprácu s japonskou spoločnosťou Casio.

V rade Edifice bolo vyrobených niekoľko špeciálnych edícií, a hoci sa pretekársky tím a Tsunoda posunuli v rebríčku vyššie, Edifice sú stále príkladom moderných a cenovo dostupných pretekárskych hodiniek. Casio sa navyše nebojí nových materiálov a funkcií.

Casio Edifice Sospensione ECB-2000 recenzia – Prvé Edifice s karbónom
21.11.2022 - Radim Krčmář
Casio Edifice Sospensione ECB-2000 recenzia – Prvé Edifice s karbónom

V Japonsku ešte zostaneme. Hoci spoločnosť Seiko nemá priame spojenie so svetovými pretekmi rallye, nepriame súvislosti by sme našli. Seiko však vždy pretekalo hlavne na hodinárskej trati – kto mal prvé automatické chronografy? Kto mal prvé quartzové hodinky na trhu? A čie automatické chronografy sa ako prvé dostali do vesmíru?

Práve na automatické chronografy zo začiatku 70. rokov minulého storočia odkazuje súčasný model Seiko Speedtimer. Automatický chronograf nahradil solárny chronograf, ale športová krv prúdi v oceľovom puzdre aj dnes.

Pre pánov vodičov otvorme ďalší súdok, a to hodinky Frederique Constant zamerané na Austin Healey. Elegantné trojručičkové alebo chronografy podčiarkujú krásu starých áut a nechýbajú im ani prvky rallye.

V neposlednom rade by sme sa mali pozrieť aj do českých hodinárskych vôd. Tam nájdeme výročný limitér MPM-Quality Prim Rally Dakar. Zároveň podporujú aj český tím v týchto extrémne náročných pretekoch.

Prim MPM-Quality Dakar 2025.

Prim MPM-Quality Dakar 2025: MPM-Quality

Prim Dakar 2024 predstavenie – Stále rovnaké, stále iné a opäť podarené
27.12.2023 - Agáta Vřeská
Prim Dakar 2024 predstavenie – Stále rovnaké, stále iné a opäť podarené

Ak popocestujeme o kúsok ďalej, do Nového Mesta nad Metují, objavíme športový chronograf Prim Elton. Veď jedným z ambasádorov značky je pretekár Martin Semerád.

Inšpiráciu na závodné hodinky z posledných rokov nájdete v našom top výbere:

VYBRALI SME 6 NAJ: Závodné hodinky
24.6.2025 - Agáta Vřeská
VYBRALI SME 6 NAJ: Závodné hodinky

VYBRALI SME 6 NAJ: Závodné hodinky (do 800 eur)
23.6.2025 - Agáta Vřeská
VYBRALI SME 6 NAJ: Závodné hodinky (do 800 eur)

Zdroje fotografií:

  • Oficiálne fotografie výrobcov
  • Hodinky 365
  • Individuálne, uvedené pri fotografiách

Mohlo by vás tiež zaujímať:

Štýly hodiniek – Základné rozdelenie podľa účelu
26.2.2021 - Agáta Vřeská
Štýly hodiniek – Základné rozdelenie podľa účelu

Páčil sa vám článok?

Každú párnu stredu prehľad nových článkov a súťaže o hodinky na váš email.

Komentáre