» Blog » Hamilton

História Hamiltonu: dlhá cesta od amerických železníc pod krídla švajčiarskeho Swatchu

Tagy: O značke | Hamilton | Klasické | Tradičné

Agáta Vřeská | 21.2.2021 | 23 MIN

Vnútri Švajčiar, ale dušou stále za oceánom. Hamilton je stále trochu obojživelník. Mnohými modelmi si pripomína svoje americké úspechy, ale na číselníku nesie hrdo Swiss Made. Cesty hodinárčiny sú niekedy nevyspytateľné. Tie Hamiltonovské začínajú na konci rušného storočia, kedy sa niekoľko podnikateľov rozhodlo dobyť so svojimi hodinkami svet železníc...

Rýchlik menom Hamilton

19. apríla, 1891, Kipton, Ohio. Sprievodcovia stanice Kipton a rušňovodič osobného vlaku zo smeru Elyria dostávajú rozkaz, aby stanicou Kipton nechali prejsť ako prvý rýchlo-poštový vlak známy ako No. 4. Poštový vlak prichádza plnou rýchlosťou k stanici. Rušňovodič osobného vlaku kontroluje čas na svojich vreckových hodinkách. Netuší, že sa na 4 minúty zastavili a znovu rozbehli, a tak nemá 7 minút do stretnutia, ale iba tri. Zrážka si vyžiadala niekoľko životov.

Po tejto nešťastnej udalosti železničná spoločnosť nechala vypracovať nové štandardy pre vreckové hodinky mužov pracujúcich u železničných dráh. Odchýlka mohla byť max. 30 s týždenne, museli mať min. 17 klenotov, odolávať teplotným zmenám bežných pri zmenách klímy a ročného obdobia, mať biely číselník a čierne arabské číslice. Hodinky sa museli nechávať pravidelne kontrolovať a náklady na opravy si hradili zamestnanci sami. Presné a spoľahlivé hodinky boli podmienkou pre prácu u železnice.

Železničná doprava bola na konci 19. storočia na vzostupe. Išlo o najmodernejší spôsob dopravy, ktorý sa rýchlo rozrastal a cestovné poriadky boli čím ďalej komplikovanejšie. Veľa trás ale bolo stále zabezpečených iba jednými koľajami pre oba smery. Všetky križovatky, príchody a odchody vlakov preto museli byť dôkladne synchronizované a k dodržaniu presných časov bolo treba kvalitných časomeračov.

Krátko na to, v roku 1892 vstupuje na koľajisko Hamilton. Majitelia od začiatku vedeli, že nebude stačiť vyrábať len "ďalšie americké hodinky", a preto vsadili všetky karty na kvalitu s cieľom ovládnuť trh s hodinkami pre železnice. A to sa podarilo.

Hamilton dobyl americké železnice

Hamilton dobyl americké železnice

Už o rok neskôr prichádza s prvým kalibrom 936, ktorý prevyšoval požadované štandardy železničnej spoločnosti. Pohyb s 17 rubínmi, ktoré predlžovali životnosť a znižovali trenie medzi súčiastkami, mal prvotriednu presnosť. Model Brodway si rýchlo získal dobrú povesť a skoro všetky kusy z prvej série boli ihneď vykúpené pracovníkmi železničných dráh.

"The Watch of Railroad Accuracy." Titul, ktorý si Hamilton získal spoľahlivosťou a presnosťou svojich hodiniek. Čoskoro ovládal 56 % trhu s hodinkami pre železnice a stal sa časomeračom amerických železníc.

Právom sa Hamilton mohol na prelome storočia propagovať heslom "The Railroad Timekeeper of America", veď čoskoro používalo presné hodinky Hamilton na zabezpečenie prevádzky 56 % železničného personálu. Po desiatich rokoch v brandži, teda v roku 1902 sa Hamilton chválil 196 193 predanými hodinkovými strojčekmi.

Počas svojej americkej éry, teda medzi rokmi 1893 a 1969, ako sa zavreli brány americkej centrály, vyrobil Hamilton 2,8 mil. vreckových hodiniek pre železnicu. Ale to sme sa dostali na konečnú americkej dekády, poďme sa vrátiť do východiskovej stanice, do rozsiahlych priestorov továrne na sny a americké hodinky...

Kto bol ten Hamilton?

Hamilton Watch Company bola založená v roku 1892 v Lancasteri v Pensylvánii. Ale továreň o rozlohe 13 akrov hostila hodinárov už roky pred tým. Prapôvod môžeme nájsť v roku 1874, kedy páni Adams a Perry priviedli do novopostavenej fabriky zručného hodinára s myšlienkou vyrábať hodinky.

Chýbal im ale kapitál, a tak sa dobrí ľudia mesta Lancaster zložili, aby sa spoločnosť mohla zachrániť. Reorganizácia priniesla nové meno Lancaster Watch Company, ale finančné problémy pretrvávali ďalej. A to aj potom, čo sa firma v roku 1884 znovu reorganizovala na Keystone Standard Watch Company.

Keystone bol prvý stavebný kameň Hamiltonu. Keď bol v roku 1892 nútený ohlásiť bankrot, niekoľko pensylvánskych podnikateľov sa rozhodlo ho odkúpiť a spojiť so spoločnosťou Aurora Watch Company v Illinois. Vybavenie a všetky stroje z Aurory v Illinois boli do Lancasteru privezené ešte v lete 1892.

Továrna Hamiltonu v Lancasteru

Továreň Hamiltonu v Lancasteri

Bolo vybrané meno Columbian, ale to už mala "rezervované" spoločnosť Waterbury, ktorá sa taktne pripomenula. V novembri 1892 sa preto otcovia zakladatelia stretli, aby vybrali nové meno. Na počesť Jamesa Hamiltona a jeho otca Andrew Hamiltona, ktorému pôvodne patrila pôda, na ktorej stála Lancasterská továreň, a ktorým sa pripisuje založenie samotného mesta, dostala spoločnosť meno Hamilton.

Meno Hamilton bolo vybrané na počesť zakladateľa mesta Lancaster v Pensylvánii a pôvodného majiteľa pôdy, na ktorej stála továreň.

Zakladatelia Hamiltonu: J. W. B. Bausman, John F. Brimmer, Harry B. Cochran, Frank P. Coho, C. A. Fondersmith, George M. Franklin, John Sener, John C. Hager, J. F. McCaskey, H. M. North, Martin Ringwalt, J. Frederick Sener , William Z. Sener, James Shand, Peter T. Watt and H. S. Williamson. Charles D. Rood s Henry J. Cain of Springfield, Massachusetts zastupujúci záujmy Aurora Watch.

Príbeh o založení Hamiltonu nie je podľa švajčiarskeho romantického vzoru, kedy sa talentovaný hodinár rozhodne pre vlastnú dielničku, z ktorej sa po rokoch potu a driny stane svetoznáme meno. Hamilton bol skôr premyslený biznis plán. Rovnako ako jeho predchodcovia, mohol aj Hamilton neuspieť, namiesto toho sa stal najdlhšie nepretržite fungujúcou hodinárskou spoločnosťou založenou v Amerike...

Prvá svetová a ako Hamilton k náramkovým hodinkám prišiel

Kvalita na prvom mieste. Týmto heslom sa Hamilton riadil od samého začiatku a vďaka tomu si získal vernosť amerických dráh. Jeho cieľom bolo vyrábať "America Finest Watch", a nešlo teda o kvantitu. Prvých 15 rokov od založenia vyrábal Hamilton len dva typy pohybu, o veľkosti 18 a 16 (44,86 mm nebo 43,17 mm). Nikdy ale nešiel pod 17 drahokamov. V roku 1907 sa kormidla ujal Charles F. Miller, ktorý počúval trendu volania po menších pohyboch a ponuku začal rozširovať.

Málo sa vie, že až do roku 1908 Hamilton predával iba neuzavreté hodinky. Puzdrá dodávali maloobchodníci, často na zákazku zákazníka, teda podľa toho, aké puzdro a materiály si kto mohol dovoliť. Prvé kompletné hodinky aj s uzavretým puzdrom v továrni Hamiltonu, boli dámske príveskové hodinky Lady Hamilton.

Práve dámskym hodinkám sa pripisuje prvenstvo v náramkových hodinkách. Ešte pred prvou svetovou vojnou nosili dámy hodinky nielen ako prívesok, ale občas aj pripevnené stuhou k zápästiu. Muži ale zostávali verní vreckovým a malé hodinky považovali za zženštilé.

Za všetkým hľadaj ženu alebo vojnu. Je všeobecne známe, že práve prvá svetová začala, alebo skôr urýchlila trend náramkových hodiniek. Vojaci potrebovali mať voľné ruky, organizovať sa podľa času, a tak prichádzali spôsoby, ako hodinky pripevniť k zápästiu. Navyše vojaci oceňovali aj menšiu veľkosť, aby hodinky neprekážali.

Svoje prvé pánske náramkové hodinky Hamilton ponúkol americkým vojenským zložkám v roku 1917. Použil kaliber 983, ktorý do tej doby používal práve v dámskych príveskových hodinkách, a kaliber 985 s 19 drahokamami. Celkom sa na bojisko dostalo okolo 1500 hodiniek a pre svoje kvality si získali obľubu ako u mužov v zákopoch, tak u námorníctva a letectva.

Záujem o náramkové pánske hodinky po vojne rástol a Hamilton si bol toho vedomý. Nebol ale sám. Novú vlnu včas zachytili aj ďalšie spoločnosti na americkom kontinente. Predovšetkým veľké hodinárske firmy Elgin a Waltham. V roku 1920 chodilo do Lancasterskej továrne cez 750 hodinárov a denne vyrobil okolo 300-350 hodiniek. Čo do množstva výroby sa tak konkurencii nemohol rovnať. Niet teda divu, že si získali trh na svoju stranu a Hamilton sa musel nejako odlíšiť.

Prvé pánske náramkové hodinky Hamilton dodal v roku 1917. Obľubu u vojakov si získali pre svoju praktickosť. Dovtedy muži preferovali vreckové a náramkové boli záležitosťou žien.

Pretože stále platilo heslo "quality first", rozhodol sa sústrediť svoj marketing na náročnejšiu klientelu, ktorá by kvalitu a presnosť ocenila. Napr. pohyb 981, ktorý nahradil po vojne spomínané kalibre 983 a 985, mal 17 kamenných úložísk, poniklovanej doštičky, Breguetov vlások a zafírové palety kotvy. Hamilton počas prvých troch povojnových rokov vyrobil okolo 2200 hodiniek s týmto kalibrom. Pre predstavu, konkurencia často používala strojčeky so 7 drahokammi uloženými v bežných kovoch.

Hamilton si kvality cenil natoľko, že si dokonca vyvinul vlastný stroj pre výrobu hodiniek. Osobitnú pozornosť potom venoval prístrojom pre reguláciu chodu, kde nedal dôveru žiadnemu inému výrobcovi.

Hamilton ako reklamný guru

Už v čase, keď sa Hamilton sústredil na železničný trh, propagoval svoje hodinky v prvých železničných časopisoch. Ešte zaujímavejšie však je, že prvú reklamu mal v National Geographic. A dokonca bol Hamilton prvým inzerentom tohto slávneho časopisu. Vedľa mužov od koľají sa tak Hamilton špecializoval na reklamné kampane okolo dobrodruhov a prieskumníkov.

Hamilton se v reklamních kampaních soustředil na muže železnic, ale také dobrodruhy

Hamilton sa v reklamných kampaniach sústredil na mužov železníc, ale tiež dobrodruhov

Hodinky Hamilton boli prítomné u významných expedícií a otestovali sa snáď vo všetkých prostriedkoch tej doby, na ľadových pláňach, pod horúcim slnkom aj na vrcholkoch hôr. Vlastnil ich významný polárny bádateľ Edward E. Byrd, keď ako prvý prelietal v roku 1926 severný pól a spoliehal na Hamiltony i počas svojich neskorších výprav do Antarktídy.

Hodinky pre dobrodruhov. Hamilton svoju reklamnú kampaň sústredil na dobrodruhov a objaviteľov. A propagácia fungovala veľmi úspešne, Hamiltony nosil aj admirál Byrd, ktorý ako prvý preletel severný pól.

1926, Hodinky Hamilton měla posádka

Pri svojich objavných cestách do Antarktídy mal pri sebe Hamiltony bádateľ adm. Byrd

Skvelú službu plnili aj v nehostinných podmienkach púšte Gobi, kde robili spoločnosť bádateľovi Roy Chapman Andrewsovi. Nechýbali na palube prvého letu americkej armády z Kalifornie na Hawai, ani v kokpite pilotov pri prvom doručení leteckou poštou z Washingtonu do New Yorku. S dr. Dickey sa presekali nezmapovanými džungľami u rieky Orinoko. A keď v roku 1935 Albert W. Stevens za prítomnosti 20 tisícov divákov a priameho prenosu stanice BBC vystúpal 23 km vysoko sa svojím balónom, Hamilton bol v závesnom koši s ním. Neskôr, v 60. rokoch, s nimi vystúpil na najvyššiu horu sveta americký horolezec Jim Whittaker.

A vo výpočte by sme mohli pokračovať. Hamilton ale cielil aj na širšiu verejnosť. Predovšetkým skúsenosti z prvej svetovej vojny Hamilton ubezpečilo v tom, že muži oceňujú praktickosť. A tak svoje náramkové hodinky popisoval v katalógu ako ideálne hodinky pre armádnych dôstojníkov, stavebných inžinierov, lesníkov, vodičov a ďalšie v tej dobe predovšetkým mužské profesie.

Hamilton si uvědomoval důležitost cílené reklamy

Hamilton si uvedomoval dôležitosť cielenej reklamy

Medzivojnové obdobie, expanzie aj hospodárska kríza

Pre 20. roky minulého storočia bolo typické, že veľa výrobcov používalo puzdra od rovnakých dodávateľov. Medzi najväčšie patril Fahys, Wadsworth a Luthinger & Wittmer. Bežne ste tak mohli naraziť na hodinky rôznych výrobcov, ktoré na prvý pohľad boli takmer na nerozoznanie. Hamilton nebol výnimkou, aj tu sa preto snažil pri propagáciu zdôrazňovať kvalitu strojčekov vnútri. Pokiaľ išlo o dizajn, tak ten bol u Hamiltonu zatiaľ až sekundárny. To sa ale malo zmeniť.

Z medzivojnových rokov pochádza mnoho zberateľských kúskov, Coronado, Spur či Roaring. Meadowbrook, Flintridge či Piping Rock získali mená podľa známych golfových letovísk tej doby. Posledné dva spomínané modely si získali pozornosť aj prvým vstupom Hamiltonu na filmové plátna. Konkrétne v roku 1932 ich nosili hlavné postavy šanghajského expresu Marlene Dietrich a Clive Brook.

Hamilton na filmovom plátne. Hamilton správne vycítil rastúcu popularitu filmov a ich vplyv na zákazníkov. Od roku 1932 sa jeho hodinky objavili v stovkách filmov. Tie najslávnejšie nájdete v článku Hamilton vo filme.Flintrige a Piping Rock se objevily ve filmu Shanghai Express v roce 1932

Flintrige a Piping Rock sa objavili vo filme Shanghai Express v roku 1932

Piping Rock sa preslávil ale aj ďalšou spoločenskou udalosťou. Dostali ich darom hráči New York Yenkees za svoje ligové víťazstvo v roku 1928. Puzdrá boli špeciálne vyrobené z bieleho zlata (bežne sa predávali v žltom zlate) a majiteľ baseballového klubu Jacob Rupper ich odovzdal na začiatku sezóny v roku 1929.

Do sortimentu mohol tento dizajnovo zaujímavý kúsok Hamilton zaradiť vďaka smelému kroku, ku ktorému sa odhodlal na začiatku roka 1928: odkúpením spoločnosti Illinois Watch Company za 5 miliónov dolárov.

Veril ale, že je to potrebné a navyše tržby z predajov neustále stúpali. Ak v prvom roku (1893) predstavoval predaj 1500 USD, tak v roku 1911 už to bol 1 milión USD a v roku 1929 5,8 milióna dolárov. V roku 1931 potom odkúpil ďalšiu hodinársku spoločnosť, Howard Watch Company.

Zatiaľ čo predtým sa hodinky odlišovali podľa kvalít materiálov, presnosti a kameňov, tak 30. roky priniesli zmeny. Zákazníci sa viac začínali zameriavať na vzhľad, rôzne štýly a typy číselníkov. Preto sa Hamilton rozhodol zamestnať dvorného dizajnéra, ktorého jedinou prácou bolo navrhovať nové číselníky i tvary puzdier. To bolo nové. Až doteraz sa Hamilton sústredil na to "vnútri" hodiniek. Vytvorenie nových hodiniek bežne zabralo osem až jedenásť mesiacov, výnimkou nebol ani rok.

Vytvorenie nových hodiniek nikdy netrvalo menej ako 7 mesiacov, priemer bol 9 a výnimkou nebol ani rok. Nechýbalo ani niekoľko mesačné testovanie.

Hamilton nezaostával ani v oblasti technologických inovácií. V roku 1931 si nechal patentovať zliatinu Elinvar, z ktorej vyrábal vlások. Názov bol odvodený od "Elasticity Invariable". Vlások lepšie odolával vplyvu magnetizmu aj teplotným zmenám. V rovnakom roku sa mu podarilo docieliť zameniteľnosti akejkoľvek súčiastky (okrem zotrvačníka) strojčeka v strojčekoch rovnakej triedy. Až doteraz sa verilo, že to technologicky nie je možné. Hamilton bol tiež prvý, kto dokázal aplikovať zlaté číslice na číselníky malých hodiniek.

Hospodárska kríza 30. rokov sa podpísala aj na Hamiltone. V roku 1932 klesli tržby na 1 558 000 dolárov. Hamilton sa preto rozhodol vyrábať lacnejšiu variantu hodiniek, ktoré nemali tak prepracovaný strojček (cal. 980), puzdro bolo z menej karátového zlata a číselník bol jednoduchší. Model dostal katalógové meno Boulton, a tento art deco štýl Hamilton v 80. rokoch Hamilton obnovil a nájdete ho aj v súčasnej "vintage" kolekcii.

V predaji lacnejšej kategórie hodiniek sa ale Hamiltonu nedarilo. Ako značka bol vnímaný ako výrobca síce výnimočne presných a spoľahlivých hodiniek, ale aj drahších, ktoré si Američan v čase hospodárskej recesie skrátka nemohol dovoliť.

Kvality ale oceňovalo novo sa rozvíjajúce odvetvie - letectva. Aj preto sa stal Hamilton oficiálnym dodávateľom časomeračov pre štyri nové letecké spoločnosti TWA, Eastern, United a Northwest. V roku 1941 vykazoval Hamilton tržby 9 mil. Dolárov. A medzitým sa v Európe rozpútala Druhá svetová vojna, pre ktorú, ako sa malo čoskoro ukázať, boli hodinky Hamilton ako stvorené.

Hamilton byl oficiálním

Hamilton bol oficiálnym dodavateľom U.S. leteckých spoločností

Druhá svetová vojna a najpresnejší chronometer tej doby

Keď Spojené štáty vstúpili v roku 1942 do najväčšieho vojnového konfliktu histórie, Hamilton zastavil produkčnú výrobu hodiniek pre civilné obyvateľstvo a koncentroval všetky svoje kapacity na dodávky pre ozbrojené sily. Počas vojny dodal cez milión kusov hodiniek pre pozemné, letecké i námorné zložky.

Hodinky pre vojakov boli špecifikované normou MIL-SPEC (United States Military Standard), ktorú americké ministerstvo obrany prijalo už v 30. rokoch. Vedľa hodiniek ale armáda potrebovala aj ďalšiu výbavu, a tak Hamilton vyrábal bombové poistky, výškomery, chronografy, navigačné prístroje, palubné hodiny pre pilotov a ďalšie vojnové materiály.

Během II. světové války Hamilton zastavil civilní výrobu a soustředil se pouze na vybavení pro vojáky

Behom II. svetovej vojny Hamilton zastavil civilnú výrobu a sústredil sa iba na vybavenie pre vojakov

Čoskoro sa ukázalo, že americké námorníctvo má kritický nedostatok námorných chronometrov a v Amerike neexistovala žiadna firma, ktorá by sa výrobou chronometrov zaoberala. Námorné chronometre sa využívali pre presnú navigáciu lodí, ktorých počet vplyvom vojny rapídne stúpal. Na začiatku vojny malo americké námorníctvo 394 lodí, na konci 6768 lodí.

Väčšie lode vyžadovali dva i viac chronometrov, menšie jeden až dva. Bežne zásobovala americké námorníctvo britská a švajčiarska produkcia, ale dodávky boli vo vojnových časoch ohrozené, navyše bol každučký kus potreba na starom kontinente. Aj tak by ale množstvo nestačilo, dohromady vyrobili európski výrobcovia okolo 300-400 chronometrov ročne. Američania ich potrebovali násobne viac, a tak si museli poradiť sami.

Osem hodinárskych spoločností preto dostalo 26. júna 1940 listom od amerického námorného observatória výzvu na výrobu a dodanie námorných chronometrov. Hamilton potvrdil svoj záujem hneď 2. júla a nechal si zaslať dva švajčiarske chronometre švajčiarskej značky Ulysse Nardin, aby ich mohol preskúmať a na základe nich vyrobiť vlastné.

Prvá objednávka bola podpísaná v roku 1941, preto sa na prednej strane chronometra objavuje "1941". A o rok neskôr, 27. februára 1942 predal Hamilton dva prototypy svojho chronometra Model 21. Presnosť, ktorú Model 21 dosahoval bola nevídaná. Ak existujú špecifikácie námorníctva dovoľovala odchýlku 1,55 sekundy denne, Model 21 dosahoval pol sekundy! Chronometre boli dokonca tak presné, že observatórium nemalo dostatočne moderné vybavenie ich presnosť otestovať. Hamilton preto dodával tiež Time Comparator, ktorý dokázal určiť odchýlku chronometra na 1/100 sekundy na deň.

Chronometer Model 21 bol tak presný, že americké námorné observatórium nemalo natoľko moderné vybavenie, aby jeho presnosť mohlo otestovať.

Hamilton Chronometr Model 21

Hamilton Chronometer Model 21 bol v tej dobe najpresnejším chronometrom

A presnosť nebol jediný problém, s ktorým sa Hamilton musel pobiť. Bolo treba konštrukčných úprav, aby bolo možné chronometre vyrábať hromadne a zaistiť tak dostatočné dodávky. Vychádzal síce zo švajčiarskeho vzoru, ale mal hnutia typu fusee, ktoré sa používalo pre spresnenie chodu, 14 kamenných uložení, vlások typu Elinvar a revolučne pojaté krokové koleso aj napojenie zotrvačníka a vlásku.

Moderný spôsob výroby umožnil jednoduchšiu obsluhu a predovšetkým možnosť vyrobiť 400 chronometrov mesačne. Do konca roka 1942 ich Hamilton dodal 58, do konca vojny cez 10 tisíc. 8902 pre námorníctvo, 1500 obchodnému loďstvu a 500 armádnemu letectvu. Vedľa Modelu 21 išlo aj o vreckový chronometer Model 22 a námorný chronograf Model 23. Iste preto neprekvapí, že Hamilton získal od Spojených štátov ocenenie Army-Navy E za vynikajúcu kvalitu vo výrobe.

Projekt X, Ventura a futurizmus 50. rokov

Len čo bol uzavretý svetový mier, začala iná vojna, vojna o prvé elektrické hodinky. Rivali Elgin, Hamilton a Bulova merali sily o hodinky budúcnosti a prvý mohol byť len jeden. So svojím modelom Electric 500 ním bol Hamilton.

Hneď prvé roky po vojne sa začalo šuškať, že Elgin pripravuje revolučné elektrické hodinky. Hamilton preto začal tajný projekt, Project X. Prvé elektronické hnutie vytvoril v Hamiltone Arthur Fillinger už v roku 1947, ale prvý pracovnú verziu samotného strojčeka zostrojil až v roku 1951 Fred Koehler.

Projekt X mal jediný cieľ: ako prvý v histórii vyrobiť elektrické hodinky. Model Hamilton Electric 500 z roku 1957 v tomto závode uspel.

Predovšetkým bolo treba vyriešiť niekoľko problémov. Medzi tie najväčšie patrila batéria, ktorá musela byť primerane malá pre náramkové hodinky. Hamilton si chcel pôvodne také batérie vyrábať sám, zvlášť po tom, čo ho 40 výrobcov batérií odmietlo. Požiadavky splnil až National Carbon Company (neskôr Union Carbide) a tak Hamilton od svojho zámeru upustil.

V roku 1952 oznámil odveký konkurent Elgin prototyp elektronických hodiniek, a tak Hamilton s uvedením svojho modelu celkom ponáhľal. V stávke bolo historické prvé miesto. Aj preto trochu unáhlene predstavil svoje Electric 500 už 3. januára 1957 na tlačovke v hoteli Savoy Plaza za prítomnosti 120 novinárov. 500 rôznych novín po celom štáte písalo o futuristických hodinkách so zlatým púzdrom za 175 dolárov. Hamilton zapojil reklamu, rozhlas, propagačné brožúry...

Hamilton Electric 500, foto @ambwatches

Hamilton Electric 500, foto @ambwatches

Išlo o významnú udalosť. Po stáročia hodinkám dodávalo energiu pero, naťahované mechanickým pohybom, alebo rotorom. Electric 500 mal do istej miery stále mechanický strojček, ale ako zdroj energie využíval batériu s veľkosťou gombíka. Bol to neistý, ale nepopierateľný krok smerom k elektrickej revolúcii, ktorá vyvrcholila v roku 1969 Seikom a jeho Astronmi.

Hamilton ale od začiatku veľa vecí nezvládol. Predovšetkým, úplne podcenil dôležitosť preškoliť servisných technikov a vydať patričné manuály pre prípad, že sa niečo pokazí. To urobil až o rok neskôr hodinár William O. Smith, ktorý si Hamilton Electric kúpil, preštudoval a týždeň strávil v závode Hamilton, kde diskutoval s vývojármi. Spísal potom podrobnú príručku o opravách a získal práva od Hamiltonu ju vydať.

Lenže už bolo trochu neskoro. Hodinári si s novým strojčekom nevedeli rady a čoskoro sa okolo novinky vytvorila aura "nefunkčnosti a neopraviteľnosti". To samozrejme nebola celkom pravda, mnoho hodiniek bezchybne šlapalo a Hamilton vyrobil do roku 1969 okolo 350 000 elektrických hodiniek. Faktom ale zostáva, že predovšetkým prvá verzia, kaliber 500, mala svoje muchy a bola v istých ohľadoch nestabilná.

Väčšinu problémov sa Hamiltonu podarilo vychytať v kalibri 505, ktorý predstavil v roku 1961. Keby na začiatku vedel, že Elgin predstaví svoje prvé elektrické hodinky až v tom istom roku, možno by uvedenie bolo plynulejšie. Nič by to však nezmenilo na fakte, že v roku 1960 prišla Bulova so slávnym ladičkovým strojčekom v modeli Accutron, ktorý posunul vývoj zase úplne iným smerom. Nikto ešte nemohol tušiť, že aj tento smer bude nakoniec slepou uličkou.

Jedna vec sa ale Hamiltonu podarila úplne geniálne. Došlo mu, že ak majú byť hodinky s moderným strojčekom vnútri úspešné, musí mať moderný i vzhľad. Staviť na známeho automobilového dizajnéra Richarda Arbiba bol dobrý ťah. Futuristické modely, ktoré pod jeho dizajnérskym perom vznikli, si právom získali pozornosť. Medzi najznámejšie patrí Spectra, Saturn, Meteor, Pacer a samozrejme Ventura.

Futuristické designy navrhoval slavný Richard Arbib

Futuristické dizajny navrhoval slávny Richard Arbib

Arbib nepremyslel len tvar puzdra, ale celý dizajn vrátane rúčok, číselníku, náramku. Všetko muselo vzájomne rezonovať, a predovšetkým odrážať víziu elektrických hodiniek Hamiltonu, ako záblesk budúcnosti. Rovnaké to bolo aj u Ventury.

Originálny dizajn si získal pozornosť aj kráľa rock'n'rollu Elvisa Preslyho, ktorý mal hneď niekoľko modelov a dokonca ich aj rád rozdával. Sám ich mal na ruke vo filme Blue Hawai z roku 1961. Jeho Ventury mali ešte pôvodný, len ľahko upravený kaliber 500A. To ale nebránilo tomu, aby si ich neobľúbil natoľko, že sa stal ambasádorom hodiniek Hamilton a Venturam sa o po všetkých tých rokoch hovorí Elvisove hodinky.

Hamilton Ventura sa preslávili nielen svojím revolučným strojčekom s batériou, ale aj originálnym futuristickým vzhľadom a zviditeľnením samotným Elvisom Preslym.

Hamilton Venturu miloval i Elvis, objevily se také ve filmu Blue Hawai

Hamilton Venturu miloval aj Elvis, objavili sa tiež vo filme Blue Hawai

Ostatne, Hamilton z toho v mnohých reinkarnáciách hodiniek ťaží dodnes. V roku 1988 obnovil produkciu Ventur a vďaka avantgardnému vzhľadu sa stali napr. povinnou výbavou filmových Mužov v čiernom. Viac o tejto ikone sa môžete dočítať napríklad v článku V ako Ventura.

Pre úplnosť tejto elektrickej éry Hamiltonu ešte dodajme eskapádu s japonskou spoločnosťou Ricoh, kedy sa Hamilton snažil presadiť so svojimi elektrickými hodinkami na japonskom trhu. Spolupráca prebiehala medzi rokmi 1962-1964, ale japonský trh bol úplne v rukách Seika a Ricoh ho nedokázal ohroziť. Hodiniek sa tak predalo len málo a spolupráca bola čoskoro ukončená.

Túžba po inováciách nebránila Hamiltonu ďalej vyrábať kvalitné mechanické hodinky. Navyše si Hamilton nenechal ujsť príležitosť zapojiť sa so svojimi hodinkami do aktuálnych amerických vojen. Z 60.-80. rokov tak pochádzajú aj niektoré dodnes známe vojenské hodinky, ktorých odkaz nájdeme aj v súčasnej rade Hamilton Khaki Field. Viac o military štýle hodiniek Hamilton v článku Všetko, čo musíte vedieť o Hamilton Khaki Field.Vojenské hodinky Hamilton vyráběné podle přesné normy GG-W-113

Vojenské hodinky Hamilton vyrábané podľa presnej normy GG-W-113

Koniec Hamiltonu v Amerike a záblesk hviezdy menom Pulsar

Vo vzduchu konca 60. rokov je cítiť zmena. A zatiaľ čo hodinárske značky vymýšľajú, ako vyrobiť dokonalejšie elektronické hodinky, jedna hodinárska méta pre mechanické hodinky stále zostáva prekvapivo nepokorená: automatický chronograf.

Do tejto vojny sa ako jeden z prvých zapojí Zenith s Movad. Konkurentom na švajčiarskej pôde je Heuer, ktorý v snahe dosiahnuť toto prvenstvo neváha osloviť ani konkurenta Breitling. Do partie vezmú ešte Dubois-Débrez a neplánovane sa pripletie aj Hamilton.

Do Švajčiarska sa Hamilton priženil prevzatím švajčiarskej spoločnosti Buren Watch Company v roku 1966. Buren vedel jednu vec: vyrábať hodinky s mikrorotorem. Medzi najznámejšie modely patril Intramatic, ktorý Hamilton pripomína aj v dnešnej produkcii, hoci už bez mikrorotoru.

Buren Intra-matic byly automaty s mikrorotorem

Buren Intra-matic boli automaty s mikrorotorom

Práve mikrorotor bol lákadlom pre Heuer, ktorý hľadal spôsob, ako automatické hodinky s chronografom urobiť dostatočne tenké. Odpoveďou sa zdal byť práve mikrotor od Buren, a tak sa Hamilton/Buren zapojil do boja o prvý automatický chronograf. V snahe utajiť svoje ciele nieslo spoločné úsilie kódové označenie "Projekt 99".

Projekt 99: tajné označenie projektu, ktorý mal priniesť prvý automatický chronograf, do ktorého sa zapojil aj Hamilton.

A kto vyhral? Ťažko povedať. Prvý prototyp predstavil Zenith. Lenže išlo len o prototyp a k masovejšej výrobe mal ešte veľmi ďaleko. Spoločenstvo Heuer-Breitling-Hamilton predstavil svojho ťahúňa 3. marca 1969 a bolo zrejmé, že pred Zenithom majú náskok. Niesol označenie Chrono-matic, známy ako Caliber 11.

Chrono-matic, jeden z prvních automatických chronografů, 1969

Chrono-matic, jeden z prvých automatických chronografov.

Lenže. Kým Švajčiarski kohúti mali oči len pre seba, v Japonsku boli o mesiace popredu. Seiko začalo predávať – áno, predávať, nielen ukazovať na tlačovkách prototypy – svoje automatické chronografy už v prvom kvartáli 1969. Bez toho, aby sa Seiko obťažovalo nejakou tlačovkou, proste chronografy zaradilo do ponuky. A ako z histórie vieme, podobne to Švajčiarsku natrelo Seiko aj v boji o voľnopredajné quartzové hodinky...

Partnerstvo s Burenom je tiež vysvetlením, prečo v 60. rokoch vznikali hodinky Hamilton pod tromi obchodnými názvami: Hamilton, Buren a Vantage. Posledný menovaný bola snaha Hamitlonu vytvoriť kolekciu "umeleckých" hodiniek, ale za dostupné ceny. Návrhmi bol poverený  Bill Blass, ale projekt nemal dlhé trvanie. Posledné mechanické hodinky Hamilton boli v Lancasteri vyrobené v roku 1969. Následná výroba sa presunula do dcérskych spoločností vo Švajčiarsku, vrátane v tom čase vlastneného Burenu.

Nedlho potom, v roku 1971, skončilo aj partnerstvo s Burenom. Ešte než Hamilton prešiel na švajčiarsku stranu, zvládol si zapísať do historického denníka jedno zaujímavé prvenstvo.

Bolo to 6. mája 1970. Hamilton do newyorského hotelu Four Seasons zvoláva tlačovku. Svet prvýkrát uvidí prvé digitálne hodinky: Pulsar Time Computer. Ide o prototyp, ale LED číslica vzbudí obrovský záujem, zvlášť potom, čo ich funkčnosť prezentuje v Tonight Show moderátor Jonny Carson.

Nastavovanie bolo veľmi špecifické. V náramku bol uložený magnet, ktorý ste museli priložiť na dienko a pomocou magnetu nastaviť hodiny a minúty. Prvé digitálky ale boli obrovský hit, aj keď prvá predajná verzia z roku 1972 stála ako nové auto (2100 USD). Vyrobených bolo iba 400 kusov a boli v zlatom puzdre.

Pulsar – první digitální hodinky s LED číslicemi na světě!

Pulsar – prvé digitálne hodinky s LED číslicami na svete!

Dostupnejšia bola druhá verzia P2. Slávu Pulsarom priniesol aj rad osobností. Nosil ich prezident Gerald Ford, herec Jack Nicholson, nechýbali Eltonovi Johnovi a samozrejme veľkému fanúšikovi Hamiltonu Elvisovi Presleymu. V roku 1973 sa potom zvečnil aj na filmovom plátne, keď ich nosil agent Jej veličenstva 007 v bondovke Žiť a nechať zomrieť. V roku 2020 si Hamilton pripomenul výročie pulzar

Pulsar boli prvé digitálne elektronické hodinky na svete. Viac o nich v článku Hamilton PSR.

Každý, kdo v té době něco znamenal, nosil Pulsary. Proslavily se i na ruce Jamese Bonda

Každý, kto v tej dobe niečo znamenal, nosil Pulsary. Preslávili sa i na ruke Jamesa Bonda

Po tomto úspechu prichádza úplný koniec americkej éry. 16. mája 1974 je Hamilton predaný švajčiarskej SSIH, ktorá sa neskorším spojením s ASUAG stane dnešnou Swatch Group. Niektorí pracovníci zostávajú v americkej továrni ešte ďalších mnoho rokov a podieľajú sa na návrhoch a montážach hodiniek. Všetka výroba sa do Švajčiarska sťahuje v roku 2003.

Transformácia z tradičnej americkej hodinárskej firmy na člena veľkého švajčiarskeho korporátu nemusí každý vnímať ako krok správnym smerom. Ale quartzová kríza a dejiny si nevyberajú, a tak od 70. rokov máme švajčiarsky Hamilton, ktorý si ale stále drží amerického ducha.

Hamilton v 21. storočí

Najprv používal Hamilton vlastné strojčeky, ale neskôr ho čakal prechod na ETA strojčeky. Po roku 2011 si "pohelmiltnil" niektoré automatické kalibre a vznikli tak dnes už dobre známe H-strojčeky s 80hodinovou rezervou chodu. Od roku 2020 začal Hamilton používať pri niektorých modeloch vlások zo zliatiny Nivachron.

Hamilton si některé ETA strojky personalizoval a dnes najdeme v hodinkách kalibry s označením H-xy

Hamilton si niektoré ETA strojčeky personalizoval a dnes nájdeme v hodinkách kalibre s označením H-xy

Široká kolekcia aktuálne ponúkaných hodiniek Hamilton uspokojí pomerne veľkú skupinu záujemcov. Rozhodne sa môže pochváliť kvalitným spracovaním, spoľahlivými kalibrami a predovšetkým zaujímavým vzhľadom jednotlivých modelov, ktorý je originálny a premyslený.

S Hamiltonom je neodmysliteľne spojený filmový priemysel. Od roku 1932, kedy sa hodinky objavili v prvom filme, sa Hamilton objavil vo viac ako 500 snímkach. Niektoré si získali aj prezývky podľa postáv, ktoré ich nosili. Každý fanúšik tak vie, ktoré hodinky sú Kapitána Ameriky alebo hodinky Dr. Housa.

Hamilton vytvoril aj niekoľko modelov priamo "na filmovú zákazku". Pripomeňme futuristické hodinky pre Kubrickov film 2001: Vesmírna odysea, alebo zatiaľ asi najslávnejšie "Murph" z filmu Interstellar, ktorý sa vďaka záujmu dostal aj do predaja. Medzi najnovšie potom patrí limitky modelu BeLOWZERO k filmu Tenet. Prehľad filmov nájdete v článku Hamilton vo filme.

Limitky Hamilton BeLOWZERO k filmu Ch. Nolana TENET

Limitky Hamilton BeLOWZERO k filmu Ch. Nolana TENET

Hamilton do leteckého odvetvia vletel hneď v začiatkoch. Bol oficiálnym dodávateľom časomier leteckej pošty ešte v čase, keď sa lietalo vo vzducholodiach. Aj dnes preto nájdeme v kolekcii bohaté zastúpenie pilotných modelov. Či už v retro štýle alebo modernom prevedení. V roku 2005 spojil svoje meno s leteckým akrobatom Nicolasom Ivanoffom a v roku 2017 sa stáva oficiálnou časomierou pretekov série Red Bull Air Race World Championship. Medzi populárne modely patria dizajnovo aj funkčne vymazlené Khaki Aviation X-Wind.

Ambassadorem značky se stal letecký akrobat Nicolas Ivanoff

Ambassadorom značky sa stal letecký akrobat Nicolas Ivanoff

Hamilton sa dokázal prispôsobiť aj pod krídlami Swatch Group a platia za jednu z najobľúbenejších značiek vo svojej strednej kategórii. Dopomáha tomu rozhodne aj silný americký odkaz, na ktorý Hamilton nezabúda. Mnohé modely tak pripomínajú významné úspechy (napríklad model Pioneer spomínajúci na éru námorných chronometrov) a retro štýl je dnes čoraz viac žiadaný. Historickú časovú os podľa Hamiltonu nájdete na oficiálnych stránkach Hamiltonu.

Zaujímavé zdroje:

[[M3683]]

Páčil sa vám článok?

Každú párnu stredu prehľad nových článkov a súťaže o hodinky na váš email.

Komentáre